Alla andra skriver om sömn – så varför ska jag?

Den senaste tiden har jag snubblat över så många artiklar, radioprogram och andra inlägg om sömn, att jag känner mig föranledd att sälla mig till de skrivande skarorna. Inte för att jag har så mycket nytt att tillägga – jag är ingen sömnforskare – men för att jag har förstått att sömnen har större betydelse för hälsa och välmående än vad många inser.

Den nyaste artikeln är den som var publicerad i Dagens Industri i förrgår, den 9 februari: “God sömn hjälper mot allt – billigare än botox”. Senaste programmet i serien Pyramiden* på Sveriges Radio P1 handlade också om sömnrubbningar – och hade rubrik Vargtimmen, och jag känner till ännu fler exempel på nyligen publicerade inslag om sömn.

aldre-parSärskilt intresserad är jag av hur äldre personer sover och varför, vad som är normalt och vad som kan anses vara en avvikelse? Många som är äldre – som jag själv är till exempel – klagar över att de inte längre sover som när de var yngre. Och, för att göra en längre historia kort, så ska de/vi inte heller förvänta sig det, på grund av att förutsättningarna för sömn har förändrats.

Det är litet irriterande att jag inte får min riktiga sömn. När jag var ung sov jag som en stock, jag hann knappt lägga huvudet på kudden innan jag sov, det händer nästan aldrig nu. (Ur: Vargtimmen)

Att sova som äldre

sovande-kvinna_

Cirka tio procent av alla 65-plussare – fler kvinnor än män – beräknas ha störd sömn, vilket är ett bättre uttryck än “sömnproblem”. Men vi är många som inte känner till så mycket om hur sömnen förändras med stigande ålder, helt enkelt vad vi kan förvänta oss av vår förmåga till sömn.

Vi behöver inte mindre, utan ungefär lika mycket sömn som tidigare, när vi blir äldre. Men precis som våra kroppar i övrigt förändras med stigande ålder, så förändras även våra hjärnor. Det får som följd att vi inte kan “producera”så mycket sömn som vi skulle behöva.

Hjärnan och de funktioner som underhåller sömnen påverkas också med åldern … så förändras vår sömn ganska dramatiskt … (M. Ors)

Det blir vanligare att vakna fler och längre stunder varje natt jämfört med när vi var yngre. Det är också vanligt att behöva gå upp och kissa. Och många gånger är det svårt att somna om, vilket är ett fenomen som “bara är”, vi bör helt enkelt vänja oss vid att det är så det är.

Sömnkvaliteten förändras också – den djupsömn som behövs för att vi ska känna oss fräscha, minskar vartefter. Vid 60-70-årsåldern kan den vara helt borta, i motsats till den ytliga sömnen och drömsömnen som kan vara oförändrad livet ut.

Realistiska förväntningar behövs

sova-i-bilen_

Marianne Ors, läkare och sömnforskare, talar i programmet Vargtimmen i serien Pyramiden om  att vi bör ha realistiska förväntningar på hur bra sömnen kan bli – att vi inte ska utgå från att den kan – eller ska – vara som när vi var unga. Naturen är dessutom så vist ordnad att, om du har sovit dåligt en natt så kompenserar kroppen det genom att ge dig bättre sömn den nästa – det gäller även oavsett ålder.

Hon talar också om att anpassa livet till sömnen som den blir med åren. Uppvaknandena på natten kan t ex bero på en tidigarelagd dygnsrytm. Hon rekommenderar en tupplur på max 20-30 minuter efter lunch, för att inte dippa senare på kvällen. Det ska inte vara för sent på eftermiddagen – då kan det påverka nattsömnen. Anledningen till att tuppluren ska vara så kort är att vi inte ska riskera att gå ner i djupsömn, då blir vi tröttare i stället för piggare efteråt.

Hennes råd när du vaknar på natten, är att inte ligga kvar i sängen utan gå upp och sätta på dig en morgonrock så att du håller dig varm. Om du har en skön fåtölj nära ditt sovrum, kan du t ex sätta dig där när du inte kan somna om. Lyssna på musik som du tycker mycket om eller läs en stund, och gå tillbaka till din säng när du känner dig trött igen. Lita på din kropp!

väckarklockaTa hand om din dygnsrytm

Christian Benedict, sömnforskare, säger att vi ska ta hand om vår dygnsrytm, sömnen har en viktig roll för välbefinnandet.

Motion och bra mat i all ära, men att ta hand om sin dygnsrytm och se över sin sömn är det första och viktigaste steget till ett hälsosamt liv. (C. Benedict)

Goda sömnvanor ger ett visst skydd mot såväl övervikt som cancer, demens och åldersdiabetes och gör oss smartare, mer empatiska och mindre impulsiva. Det bästa av allt är att det inte kostar någonting  – att sova är helt gratis. Den tid du lägger på att sova kostar inte heller något, den får du mångdubbelt igen i form av ökad effektivitet när du är vaken.

Att sova för lite utgör däremot  en hälsorisk, även för mycket sömn. Den som sover bort förmiddagen missar möjligheterna att vara ute i dagsljuset. Att vistas mycket i dagsljus, helst förmiddagsljus, gör oss trötta och ger oss en bättre sömn.

Det mest centrala för dygnsrytmen är dagsljuset. (C. Benedict)

fortvivladUtöver de positiva effekter av goda sömnvanor som nämnts ovan, leder tillräckligt mycket och tillräckligt bra sömn till direkt resultat på hudens  elasticitet och åldrande, enligt Christian Benedict. Det är ingen slump att vi brukar prata om bra sömn som skönhetssömn.

Sömn är billigare än botox. (C. Benedict)

Även omvänt finns det positiva effekter på sömnen av vår livsstil. Bl a påverkas sömnen av vad och när vi äter. Att äta mellan 7 och 19 ger en bättre sömn än att äta senare på kvällen.

Ät frukost som en kung, lunch som en prins och middag som en fattigman. (C. Benedict)

Till sist …

Nu är jag på benen igen efter min förkylning. Trots hosta och snuva har jag haft mitt första jympapass på två veckor idag. Det var skönt och väldigt roligt, och jag fick inget hostanfall under tiden och ingen backlash efteråt – jag är frisk!

Nu är det hög tid att börja skriva på jubileumsinlägget – Ett år med Pantertanten. Det kommer nog inte ut exakt på dagen den 14 februari, Alla hjärtans dag för övrigt. Men snart så – vi ses!

Ha det så bra!

* Pyramiden är “en programserie för och om blivande och nyblivna pensionärer på jakt efter livets mening”.

Kategori

Läsarkommentarer

Kommentarer

  1. Ingela,
    Bra och upplysande det du skrev om sömn! Så intressant ämne och det rör ju oss alla. Skönt att veta att man kan ta igen en natt med lite sömn. Ska köpa C Benedicts bok ”Sömn, sömn, sömn”. Kram Marianne

    • Tack Marianne, kul att du läser och kommenterar! Det skrivs så mycket om sömn numera, men det mesta handlar om sömnhygien, svalt rum, varma fötter, ingen TV i sovrummet etc, och det tror jag att alla har hört och läst till leda. Men att beskriva och förklara mycket enkelt hur sömnen funkar, särskilt för oss äldre, det tycker jag iaf hjälper mig mer. Det var min ambition – det kanske funkade då?
      Kram & ha de bra! / Ingela

    • Hej Annika,välkommen – kul att du läser och kommenterar min blogg! Klokt att du unnat dig en bra kudde, öht taget är sängen och sängkläderna i övrigt av betydelse för sömnen. Men så är det ju det där med våra beteenden, och de kan vara litet svårare att byta ut. Vi vill ofta att det ska fortsätta att vara som det alltid har varit ….
      Ha dé gott Annika, både dag och natt! / Ingela

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *