Balansera mera – ett inlägg i nationella kampanjen

Helt plötsligt blir jag medveten om att den här veckan, vecka 40, har varit och fortfarande är veckan för den nationella kampanjen Balansera mera. Så det blogginlägg som jag just skulle färdigställa och publicera, får jag låta vila och börja skriva på detta nya! Varför då då! Jo, för att balansen är en livsviktig funktion, och likaså att träna den – jag återkommer till det! Jag har skrivit om balans och balansträning i tre tidigare inlägg, länkarna till dem och ett kompletterande inlägg om styrketräning till vardags, hittar du nästan längst ner på sidan.

Balansera genom hela livet

Jag har ett stort engagemang i den här frågan, jag tror att du anar det. Jag har en nedsatt balansfunktion sedan tonåren, då jag fick en balansnervsinflammation. Trots det har jag inte tränat min balans specifikt under alla dessa år – vilket jag borde ha gjort. Nu när jag är en mycket aktiv pensionär märker jag hur illa det är ställt. Och jag är inte ensam, vi är många som har otillräcklig balans och alla är inte ens lika gamla som jag. Så det jag vill komma fram till är att oavsett ålder är det alltid lika aktuellt att träna sin balans. Träna för att bibehålla, stärka, förebygga försämring och att förbättra – syftena är flerfaldiga.

Fallolyckor – ett stort folkhälsoproblem

kvinna-med-rollatorDålig balans är inte att leka med, det kan till och med vara livsfarligt. Fallolyckor är den olyckstyp som leder till högst antal dödsfall, varje vecka dör i genomsnitt cirka tjugo personer i Sverige. Mer än 95% av dem som dör är över 55 år. I medeltal är det cirka 1.350 personer varje vecka  som skadas så allvarligt i en fallolycka att de måste läggas in på sjukhus. Flertalet är över 80 år, men sanningen är – alla kan falla.

De flesta som faller gör det hemma i sin bostad. Det är vanligare att kvinnor skadar sig, eftersom benskörhet är vanligare hos kvinnor än hos män.

Gammal är inte lika med dålig balans

hand-pa-kappDet finns förstås många orsaker till att balansförmågan kan försämras i samband med åldrandet. Men den måste inte sättas ned bara för att du blir äldre. Den största anledningen till att balansförmågan blir sämre är att vi slutar träna den – eller aldrig har börjat.  Precis som med styrka och kondition handlar det om att träna och hålla funktion och färdigheter i trim.

Som man säger på engelska: use it or lose it” – “använd eller förlora det”. Eller helt enkelt som Socialstyrelsen benämner sin kampanj – balansera mera!

Balansera mera – så förlänger du livet

sta-pa-taI mitt första blogginlägg om balans har jag gjort ett försök att sammanfatta och tydligare lyfta fram mina huvudsakliga budskap :

¤ Börja nu! Vänta inte med att börja träna balans till du har fått balansproblem. Ta vara på och stärk den balans du har idag – oavsett hur gammal du är.

¤ Träna från grunden! Promenader, joggning/löpning, vanlig jympaträning, ja i stort sett all fysisk aktivitet är jättebra grundträning för en bra balans.

¤ Träna din kärna (core)! De muskler som stabiliserar bålen och ger oss vår hållning, ytliga och djupa mag-, bäckenbotten och ryggmuskler – coremuskler – har också stor betydelse för din balansförmåga liksom benmusklerna.

¤ Utmana din balans! Balansakt
Till grundträningen behöver du lägga specifika övningar som utmanar balansen, det är det som är själva balansträningen. Det är när du märker att du har svårt att hålla balansen som du tränar den. Det kan ske såväl inom- som utomhus. Obs! Träna inte bara på det du redan är bra på – det ska vara litet utanför bekvämlighetszonen, men inget onödigt risktagande! Rör dig mycket – också på ojämnt underlag ute i terräng.

Alla momenten behövs, att endast promenera och jobba i trädgården innebär för de flesta inte tillräckliga utmaningar för just balansen. Den som går på jympa, tränar på gym, ska se till att träningen innehåller moment av balans- och coreträning, och om den inte gör det – komplettera med det.

Balansera mera – enligt Socialstyrelsen

Experterna har ingen avvikande åsikt jämfört med den jag för fram. Jag är bara ännu mer konkret vad gäller träningens betydelse och innehåll. Socialstyrelsen lyfter fram några andra punkter som också är viktiga för att stärka balansen och undvika fallolyckor:

Tänk på vad och hur du äter

Matpyramiden Mat for livet
Matpyramiden – Mat för livet *

Ät varierad, god, näringsrik och gärna lagad mat regelbundet. Du bör få i dig tillräckligt med både energi och näring så att du orkar hålla igång och hålla balansen. Ät något proteinrikt till varje måltid, kött, fisk, bönor, ägg eller mejeriprodukter. Mjölk, fil och youghurt ger både kalcium och D-vitamin vilket stärker skelettet. Du ska också tänka på att dricka ofta, både till måltiderna och där emellan.

Se över dina läkemedel

Fråga din läkare om eventuella biverkningar av dina mediciner – om du har några. Vissa mediciner kan göra dig trött och påverka din balans, berätta för din läkare om du upplever sådana biverkningar. Mixtra inte själv med dina mediciner, prata alltid med din läkare om du är tveksam till ett läkemedel.

Kontakta din vårdcentral

Kontakta också din vårdcentral om du har yrsel, svindel, är rädd för att falla eller redan har fallit. Du behöver kanske kontrollera hur starkt ditt skelett är, eller få hjälp att öka din trygghet på annat sätt. Din syn och hörsel kan behöva kontrolleras, syn- och hörselproblem kan påverka både balans och koordination. Ta också hand om dina fötter, om du har problem som orsakar smärta kan det påverka balansen. Kontakta fotvårdsspecialist eller fråga din läkare.

Säkra din hemmiljö

Gör ditt hem säkrare genom att åtgärda sladdar och mattor som du kan snava över, och se till att ha en belysningen överallt.

Läs mer

Det här inlägget att bland annat baserat på mina tre tidigare blogginlägg, läs dem för mer fördjupning. Särskilt det sista av de tre, som presenterar ett träningsprogram för balans. Ett kompletterande blogginlägg kom också för några veckor sedan, om styrketräning till vardags.

Träna din balans – så förlänger du livet

Balansera mera – reflektioner och sammanfattning

Hög tid för balansträning – nu kör vi

Styrketräning till vardags – så här gör du

Balansera mera – Socialstyrelsens kampanj mot fallolyckor

WestSide Story_programblad
West Side Story, Malmö Opera – programblad

Till sist …

Nu vilar bloggen några dagar, jag åker till Stockholm för att umgås och gå på teater. Liksom jag har varit i Malmö i helgen för samma ändamål, jag såg West Side Story på Malmö Opera – jag ska berätta mera, jag lovar.

Vi hörs & ses snart igen – ha dé så gott!

Jag längtar redan …

Kategori , ,

Läsarkommentarer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *