Balansera mera – reflektioner och sammanfattning

Om att ompröva sin inställning

Härom kvällen var jag ute med två före detta arbetskamrater, de bjöd mig på chokladprovning som pensionspresent – jättetrevligt! Vi pratade bland annat om min blogg, och jag fick litet synpunkter från en av dem, som tillika är prenumerant. Hon tycker att jag skriver för långa blogginlägg, hon hinner inte läsa dem. Det är förstås något som jag måste ta till mig, och sträva efter att göra något åt. Det är  ju också en fråga som jag har ställt till mig själv, att det blir litet långt så att jag måste korta ner. Ibland får kanske texten i stället  delas upp på flera inlägg, det är väl inte värre än så. Jag vill ju att så många som möjligt ska läsa mig …..

Hört om balans och balansträning

Jag träffade en annan kamrat för ett par dagar sedan, en mycket klok och i alla avseenden vital kvinna i sina bästa år, 78 närmare bestämt. Vi pratade bland annat om balans och det intresserade henne väldigt mycket vad jag hade skrivit om det. Hon berättade att hon på inrådan av en fysioterapeut under många år har tränat att stå på ett ben (när hon borstar tänderna) och samtidigt gå igenom alfabetet minst tre gånger. Numera kan hon stå på ett ben i 7-8 minuter utan några större problem. Hon frågade en gång sina andra väninnor – som också är litet till åren komna – hur länge de klarar av den övningen. Då fick hon som svar att det gör de inte alls, de kan inte stå på ett ben, de känner sig så osäkra.

Mina “balanserade” reflektioner

Hur ska man reflektera kring detta? Så här resonerar jag. Om man har så dålig balansförmåga att man upplever sig inte kunna stå på ett ben, så är det just det man ska börja göra – under trygga förhållanden. Det kan faktiskt vara livsfarligt att ha dålig balans (se mitt tidigare inlägg Träna din balans – så förlänger du livet). Det är aldrig för sent att börja träna, och – om man inte gör det så kommer den dessvärre att försämras ytterligare.

När det är tvärtom då, att man som min väninnan kan stå på ett ben jättelänge? Det är tydligt att hon har en god förmåga att stabilisera sin kropp stående på ett ben, hon har bra balans i den situationen. Det behöver hon nog inte träna på att bli ännu bättre på, men hon ska förstås se till att bibehålla den. Som tillägg till det tycker jag att hon ska utmana sin balansförmåga ytterligare för att klara av mer krävande situationer.

Som i all övrig fysisk träning gäller att vi blir bra på det vi tränar. Om vi tränar på att stå på ett ben så blir vi bra på att stå på ett ben, men vi blir inte så bra på att fånga upp balansen om det händer något oförutsett, till exempel om vi snubblar. För att bli bra på att justera tyngdpunkten, stabilisera kroppen och få kontroll över balansen, behöver vi träna balansen i utmanande – men inte riskfyllda – positioner.

Balansera mera – en sammanfattning

Här har jag försökt att sammanfatta och tydligare lyfta fram mina huvudsakliga budskap :

¤ Börja nu! Vänta inte med att börja träna balans till du har fått balansproblem. Ta vara på och stärk den balans du har idag – oavsett hur gammal du är.

¤ Träna från grunden! Promenader, joggning/löpning, vanlig jympaträning, ja i stort sett all fysisk aktivitet är jättebra grundträning för en bra balans.

¤ Träna din kärna (core)! De muskler som stabiliserar bålen och ger oss vår hållning – coremusklerna – är också grundläggande och har stor betydelse för din balansförmåga.

¤ Utmana din balans! Till grundträningen behöver du lägga specifika övningar som utmanar balansen, det är det som är själva balansträningen. Det är när du märker att du har svårt att hålla balansen som du tränar den. Det kan ske såväl inom- som utomhus. Obs! Det ska vara litet utanför bekvämlighetszonen, men inget onödigt risktagande!

Alla momenten behövs, att endast promenera och jobba i trädgården innebär för de flesta inte tillräckliga utmaningar för just balansen. Den som går på jympa, tränar på gym, ska se till att träningen innehåller moment av balans- och coreträning, och om den inte gör det – komplettera med det.

Till sist …

Nu blev det här inlägget i alla fall litet kortare än de tidigare, så jag försöker att bättra mig. Jag ska tipsa om övningar för balansträningen i ett senare inlägg, men det låg med ett par länkar i det förra som visade på bra övningar – kolla dem så länge.

Vill du försäkra dig om att läsa alla blogginlägg när de kommer, lämna din mejladress här på bloggen så kommer en länk till inlägget i ett mejl till dig.

Vi hörs & ses snart igen, nästa gång från södra Spanien – Andalucía!

Kategori ,

Läsarkommentarer

Comments

  1. Sköna maj är här!
    – och ett tips är programmet ”Kropp & själ” i P1 idag:
    Klimakteriekraften; ett välgjort program, som ägnar timmen åt såväl mannens som kvinnans åldrande kropp, om ”myter och sanningar” i ämnet. Intressant och väl värt att ägna en stund åt!

    • Hej Inger och tack för din kommentar! Jag lägger ut den här informationen på Facebook med det snaraste. Bra att du har koll, jag lyssnar inte lika mycket på svensk radio just nu av förklarliga skäl… Ha dé gott!

Trackbacks

  1. […] Som jag har skrivit tidigare på temat balans, så är det många olika träningsmoment och aktiviteter som har betydelse för balansen. Det träningsprogram som jag beskriver här, har specifikt fokus på balansen. Promenader i skogen, att röra sig  i terräng o s v är jättebra grundträning för och tillämpning av balans, men balansträningen står inte i fokus, man får den så att säga “på köpet”. Läs mer i mina tidigare blogginlägg: Träna din balans – så förlänger du livet och Balansera mera – reflektioner och sammanfattning. […]

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *