Den bästa träningen är den som blir av

Vad är det som gör att du tränar, eller vad är det som gör att du inte kommer till skott? Jag tror inte och tycker inte att det är helt självklart att alla alltid får ihop sin tillvaro så pass att de får in sin regelbundna träning. Så har det inte heller varit för mig genom hela livet. Jag har också erfarenhet av att hamna vid sidan av spåret, kanske inte spåra ur helt, men förlora geisten eller helt enkelt “komma av mig”. Det jag alltid har haft att stå stadigt på är en omfattande vardagsaktivitet, bestående av framför allt promenader och skogsturer med och utan hund.

Jag är dock säker på att det är möjligt att få in moment av träning även i en brokig tillvaro, det kanske bara kräver litet mer tankearbete och planering. Jag vet också att det går att göra det enkelt, det går att utveckla en vardagsaktivitet till träning – så det skulle jag vilja skriva litet om idag.

Vardagsaktiviteten och träningen

Till fotsFör att kunna skriva om träning måste jag igen kort beskriva vad träning är. Jag utgår från grundbulten att vi som människor behöver röra mycket på oss för att hela kroppen – inklusive knoppen – ska fungera optimalt på såväl kort som lång sikt. De flesta känner till att “all rörelse räknas”, dvs att all typ av rörelse är bra för oss, men vi behöver också både variera rörelsen och utmana oss för att få en allsidig aktivitet och effekt.

Vi skiljer på vardagsaktivitet och (fysisk) träning. Vardagsaktivitet är allt det vi gör i vardagen för att leva våra liv, inklusive promenader, cykling etc. En ökad vardagsaktivitet är också det som minskar stillasittandet. Förutom att vi står mer i stället för att sitta när vi arbetar och lägger till korta rörelsepauser, kan vi minska stillasittandet hemma t ex framför datorn/paddan/teven. Alla aktiviteter som innebär att vi rör oss mer gör gott för kroppen, även hushålls- och trädgårdsarbete.

Fysisk träning är något annat; för att det ska bli en träningseffekt – t ex förbättrad/bibehållen kondition eller styrka – så ska intensiteten vara högre och aktiviteten upprepas, t ex i form av intervallträning och att träna flera gånger varje vecka.

Träningen börjar med vardagsaktivitet

Cyklist på strandenDu kanske tycker att jag börjar bakochfram, men om du vill börja träna så ska du börja med att öka din vardagsaktivitet. Det enklaste och som funkar bäst för de flesta är att börja gå eller cykla mera, till och från bussen/spårvagnen, jobbet/skolan osv. Leta efter alla möjligheter du kan se i din tillvaro, där du kan gå – eller cykla – i stället för att förflytta dig på annat sätt. Även trappan i stället för hissen är ett jättebra och välkänt exempel. Om du är ganska “orörlig” nu kommer det att göra dig väldigt gott att få in mera rörelse i din vardag. Du kommer mycket snart att märka positiva effekter, och du kommer sannolikt också att inse att det är värt den extra tid som det (eventuellt) tar.

Träningen utvecklas ur vardagsaktivitet

När du har lagt den här grunden – du kanske redan nu rör dig mycket – så kan du börja fundera på hur du kan öka intensiteten och/eller tiden på vissa av dina rörelsepass.

Några tips:
# Lägg in kortare pass av jogging eller powerwalk under den vanliga promenaden. När du har fått bättre ork utökar du tiden med den högre ansträngningen med fler och/eller längre pass.
# Skaffa stavar och lär dig använda dem ordentligt, med dem kan du öka hjärtfrekvensen och ämnesomsättningen rejält
# Finns det backar på din promenadroute? Välj ut en lämplig backe (kortare/längre, flackare/brantare) med hänsyn tagen till din kondition/styrka och gör intervallträning upp och ner för backen; uppför med powerwalk/jogging med eller utan stavar – nerför med lättjogg eller vanlig gång, upprepa förslagsvis 3 gånger.
# Leta upp en trappa i ditt hem eller ute i omgivningarna, där kan du göra step-up upp och ner på ett trappsteg. Beroende på trappstegets höjd blir det mer eller mindre styrketräning, snabbheten avgör hur konditionskrävande övningen blir.
# Om du cyklar mycket kan du tillämpa liknande resonemang för att att öka intensiteten under delar av dina cykelturer.

These-shous-are-made-for-walking-300x300

Till sist …

Du kan säkert komma på fler exempel på hur du kan få in träning i din vardag, hör gärna av dig och berätta! En detalj som jag vill trycka på som inte är oväsentlig – sätt på dig träningskläder och bra träningsskor när du ska träna. Att klä sig för träning hjälper dig att få upp den rätta känslan inför din “träningspromenad” eller “träningscykeltur” – det blir litet mer “på riktigt” då.

Vill du läsa mer om fysisk aktivitet, stillasittande, vardagsaktivitet och fysisk träning, så länkar jag till några av mina tidigare blogginlägg längre ner på sidan. I nästa blogginlägg tar jag upp styrketräning till vardags, vad och hur kan du träna styrka på ett enkelt sätt utan att gå till gymmet?

Ha dé så gott till vi ses nästa gång!

Läs mer:

¤ Jag tränar inte för att bli yngre – men för att bli äldre

¤ Det är aldrig för sent att börja träna – men vänta inte för länge

¤ Variation och förnyelse i träningen ger bättre resultat

¤ Pantertantens passion – rörelse, rörelse, rörelse = mycket vardgsaktivitet

Läsarkommentarer

Trackbacks

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *