Det handlar mycket om mat nu

Det är mycket som handlar om mat nu, i media och i våra samtal – upplever du också det? Jag kan förstå att många blir förvirrade och inte vet hur de ska förhålla sig. Vad är fakta och vad är fiction, vad ska jag äta och hur, vill jag ändra på något eller fortsätter jag bara som tidigare?

Mycket mat på TV nu

Vi som bara har så kallade “skogskanaler” i vårt TV-utbud – och oerhört sällan ser på TV4 (pga reklamavbrotten) – ser bara på SVT när vi ser på TV. SVT har den senaste tiden flera intressanta och givande matrelaterade program: Den vinnande maten, Bästa dieten och Timjan, tupp och tårta. I veckan började en ny serie, Maträddarna, men det finns säkert ännu fler program som vi inte har upptäckt ännu.

Den vinnande maten

mat-och-simning

Den vinnande maten har jag inte tittat på ännu. Det är en serie med fyra superkorta program på mellan 3.37 – 6.00 minuter, som handlar om hur idrottare har ätit och äter. Om idrottare som äter för litet för att inte väga för mycket för sin sport, från kolhydratladdning till mera grönsaker osv. Idrott innebär alltså inte bara hälsosam kosthållning. Första programmet handlar om Lars Frölander som “gick från ständigt sjuk till OS-guld med grön hjälp”, blir  väldigt intressant att ta del av.

Timjan, tupp och tårta

Det här programmet har jag sett nästan alla avsnitt av. Det är ett väldigt trevligt och lärorikt program tycker jag – underrubriken är “modern hemkunskap för vuxna”. Programmet har pedagogiska ambitioner att både tipsa och instruera, så att vi ska bli bättre “hemmakockar”. Programidén formuleras på följande sätt:

… tips och inspiration till enklare och roligare matlagning och uppslag till hur du gör middagsbordet mysigt

mat-pa-burkEtt mycket gott syfte kan jag tycka, med tanke på att många inte lär använda sina nyrenoverade och up to date-kök, sannolikt beroende på bristande kunskap och intresse – och kanske tid.

Min enda invändning är kanske att programmet inte har fokus på hälsosam mat explicit. Inte så ohälsosam heller för den delen, om jag ska vara sanningsenlig. Men i och med att det bakas och lagas en del söta bakverk och desserter, plus att det inte snålas med matfett i matlagningen, så är jag ändå litet tveksam.

Det tillreds mycket grönsaksrätter, det tycker jag är jättebra. Det behöver jag/vi absolut bli bättre på och få en större repertoar för. Särskilt är det Zeina Mourtada, en av kockarna i programmet, som bidrar med vegetarisk och tillika orientalisk inspiration – det gillar jag.

Den bästa dieten

SVT avslutade i veckan en programserie om tre program med rubrik Bästa dieten. SVT kallar det för en “vetenskapsreality” där fyra par/familjer bryter sina vanor och testar varsin ny “diet”. Dieterna är vegankost, LCHF, Livsmedelsverkets rekommendationer (Tallriksmodellen) och 5:2-dieten. Om du har sett serien vet du att de har stöd av varsin coach och följs av forskare som gör en mängd olika mätningar på dem före och efter experimentet.

mat-pa-spettJag har, som jag har nämnt tidigare, litet svårt med begreppet “diet”. För olika sjukdomstillstånd finns det anpassade dieter som är en del av behandlingen. Men jag har ingen förståelse för att vi, om vi är helt friska, ska följa en diet. Många förknippar också “diet” med att gå ner i vikt, vilket man också gör om man äter mindre energirik mat (färre kilokalorier) jämfört med tidigare. En av deltagarna i programmet säger också i sista programmet, “borde man inte bli snyggare av en diet”?  Underförstått är att hon inte tycker att hon blivit det, dvs att hon inte har gått ner i vikt.

mat-pannkakaJag skulle önska många att sluta tänka på vikten i första hand (om man inte är direkt överviktig eller fet förstås), och istället sätta fokus på hälsan – att må bättre. Om du äter hälsosam mat (i enlighet med Livsmedelsverket), så vet du och alla vi andra utifrån vetenskapliga studier att den är bra för hälsan i stort, OCH att den förebygger en mängd olika kroniska sjukdomar. . Och om du följer en kost/diet så innebär det oftast att du också begränsar energiintaget, och då går du också ner i vikt utan att du behöver tänka särskilt på det. Så var det också i det här experimentet.

Bästa maten – vilken är det?

Vill du veta vilken som är den “bästa dieten” (eller “maten” som jag hellre säger). Hoppa över det här om du hellre vill se programmet först. Slutsatsen är, kanske inte bara av detta mycket korta experiment, att:

den bästa dieten är den som man kan följa

Det är ett uttalande i linje med den bästa träningen är den som blir av – och naturligtvis är det så. Utav de fyra dieterna så säger expertisen att om vi vill gå ner i vikt, så kan vi äta vilken som helst bara den innehåller färre kalorier än vi äter innan. Det kommer fram en del andra synpunkter också, t ex att det är bra att byta ut animaliskt fett i LCHF-dieten, i alla fall om det “onda” kolesterolet går upp mycket, ät avokado istället för smör till exempel. Kolla programmet själv så får du mer fakta, och observera att det är forskare som uttalar sig inte lekmän.

Att trivas med maten

allsidig-matAtt den bästa dieten är den som du kan följa, det tror jag att vi alla kan känna igen oss i. Jag skulle t ex aldrig kunna tänka mig att sluta äta bröd, det är en viktig beståndsdel i min frukost. Potatis och rotfrukter tycker jag är jättegott och viktigt, för att jag ska må bra och trivas med det jag äter. Däremot har jag inte svårt alls att avstå från godis och andra sötsaker. Jag äter väldigt mycket frukt och grönsaker, frön, nötter och mandlar, liksom fisk och skaldjur. Det jag äter mindre och mindre av men inte vill sluta med helt, är kött. Mindre portioner – det behövs inte så mycket – av kött är gott till en frasig sallad, ugnsbakade rotsaker eller en ratatouille, någon gång ibland. Köttet ska ha svenskt ursprung, till exempel lamm eller nötkött från någon västsvensk uppfödare, det unnar jag mig, kyckling likaså.

I Bästa dieten så är det två av paren som inte riktigt trivs med den diet som de har fått på sin lott, LCHF respektive vegankost. Men när de tar del av sina resultat ställs det i en helt annan dager för dem. De är glada och lättade över att få sluta med sina dieter, men har ändå uppnått resultat som de inte hade räknat med. Så de tar med sig av det som är positivt för dem och lägger ihop med det de har saknat, och kan på så vis få en bättre matvana än de hade tidigare. Det tycker jag är en viktigt lärdom som fler kan överväga.

Till sist …

mat-vattenkaraffJag vill gärna bjuda in till en diskussion om det här med maten, jag vet att ni är flera som har synpunkter. Vad säger ni t ex om att LCHF är en av de fyra dieterna som testas, är det OK? Är det bra att 5:2-dieten presenteras som ett alternativ jämförbar med de rekommenderade näringsriktlinjerna? Var detta ett knep för att visa fördelar och nackdelar med de olika kostvarianterna, och därmed hyfsa debatten? Skriv en kommentar vetja!

Jag återkommer till mat som tema i bloggen, jag har mer som jag vill skriva om. Till exempel om hur man bibehåller sin nya vana. Och om matsvinnet, det som programmet Maträddarna behandlar. Det passar bra att jag hinner se några program till innan jag yttrar mig i frågan. Och sen är det den för närvarande väldigt stora frågan om tarmbakterier och deras (eventuella) effekt på hjärnan. Det intresserar mig mycket men jag upplever mig underinformerad – så jag får göra något åt det …

Ha dé så gott till nästa gång!

Tidigare inlägg om mat – allt faktabaserat, tolkat och med en touch av Pantertanten

Hälsosamma matvanor – viktigt för både unga och gamla

Dags för matprat igen – Pantertantens tankar om hälsosam mat

Mera matprat – att äta hälsosamt enligt Pantertanten

Om hälsosam mat, sommarträning och Bloomsbury på Artipelag

Kategori

Läsarkommentarer

Comments

  1. Människan är ju allätare, men den kost som vi har levt med längst är ju den paleolitiska kosten, stenålders kosten. Jag tror ju att det är den kosten som är bäst för oss, men den innehåller inte spannmål och det går ju inte 😊 Jag måste ju ha bröd!

    • Hej Mervi, tack för att du läser och delar min blogg och att du också kommenterar!
      Jag håller med dig om att det är svårt att avstå från bröd, och det är väl ett talesätt att det är “brödet och saltet” som är det grundläggande för oss. Men jag tycker inte att varken du eller jag, eller någon annan heller för den delen, ska behöva avstå från brödet.
      Jag förlitar mig till min guru, livsstilsprofessorn Mai-Lis Hellénius, Karolinska Institutet, som har koll på all aktuell forskning. Hon skriver så här i sin bok “Livsviktigt!. Mina bästa råd för ett långt friskt liv.”: “Stora befolkningsundersökningar runt om i olika länder i världen visar att det finns ett gemensamt matmönster som är kopplat till längre liv och bättre hälsa.(…) I tolv stora kostundersökningar hade man följt 1,5 miljoner människor i upp till 18 år. Där fann man att de som åt en så kallad medelhavslik kost levde längre.”
      Den medelhavslika kosten är allsidig och innehåller även bröd och rotfrukter, så det står inte i överensstämmelse med den paleolitiska kosten som du förordar- Det är den kost som Socialstyrelsens riktlinjer bygger på. Den matpyramid som jag har presenterat i tidigare blogginlägg representerar denna mattradition, den har jag fått “låna” av Mai-Lis Hellénius och Hjärt-Lungfonden, så den kan man följa och leva efter. Vi kan fortsätta äta så allsidigt som vi tycker om att göra, med de proportioner som matpyramiden visar.
      Lev gott Mervi! / Ingela

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *