Det kom som ett skott – ett ryggskott

Tillhör du de åttio procenten av den vuxna befolkningen som någon gång har fått plötsligt eller gradvis ökande ont i ryggen – ett s k ryggskott? Nu gör jag det i alla fall – mot alla odds. Man brukar säga att när ryggen stelnar upp i åren, då minskar risken för akut ryggont. Jag vet faktiskt inte om det är med sanningen överensstämmande. Om man är benskör kan man ju få kotkompressioner som äldre, och den smärtan är inte att leka med. Jag är sextioåttaochetthalvt år gammal och har haft ont i ryggen, s k rygginsuffiiens, av och till under många år, särskilt när jag var ung. Men inte som detta.

Det kom så plötsligt …

Jag är kanske inte i mitt livs form, det vore att förhäva mig om jag skulle påstå det. Men jag är vältränad i alla fall, det tycker jag. Jag kör jympapass minst två, ofta 3, 4 eller ända upp till 5 gånger/vecka. Till det kommer numera rodden som jag kör minst en gång/vecka plus “vanlig” fysisk aktivitet som promenader och jogging. Förra måndagen hade jag först lett mitt vanliga Jympa Softpass och efter det övningskört mitt roddpass som jag ska “debutera” med i morgon.

Jag hade haft ont i ryggen ett bra tag tidigare, jag upplevde det som att jag skulle gå av på mitten när det kändes som värst. Mellan dessa tillfällen var det OK, och det hade hållit sig lugnt någon vecka. Så att det skulle hända som hände i måndags, det kunde jag inte riktigt förvänta mig. Men, det vet man ju, det är sällan man kan ange den direkta orsaken till ett ryggskott, förutom om man gör ett väldigt felbelastande lyft t ex. Men efter rodden var jag väl litet stel i ryggen, men successivt, nästan steg för steg, låste sig ryggen. Det var knappt jag tog mig hem, jag fick gå ett steg i taget ut till bilen och in i den. Och väl hemma kunde jag bara inta viloläge och stanna där.

pa-mage-i-sangenJag minns inte mycket av resten av den dagen, mer än att Berndt, min man, kom hem och tog hand om ruljangsen. Ut med hunden, fixa mat etc, samt att förse mig med varma vetekuddar, plädar, vatten och te med mera, där jag låg förankrad i soffan. Jag behövde hjälp att komma till sängen och väl där låg jag nog helt stilla hela natten för att reducera risken att utlösa smärtan. Jag tror att jag tog två Ipren också innan jag lade mig.

Nödvändigt men ofrivilligt immobiliserad

ligga-i-soffanJag ska inte dra hela min sjukhistoria som varade över tre-fyra dagar, men jag är fascinerad över hur ställd jag blev när det väl slog till, det som de flesta drabbas av någon gång i livet. Dag två var det bara att med hela mitt pick och pack “flytta in” i soffan och tillbringa hela dagen där. Dator, mobil, böcker, tidning, papper&penna, radio, TV:n lättillgänglig, kaffetermos etc. Sen ägnade jag mig åt sådant som stod på listan, att ringa och fixa på datorn. Men – jag började inte skriva på nästa blogginlägg. Vet inte om du har saknat det, men jag har inte skrivit på bloggen på en dryg vecka – luften gick ur mig helt enkelt. Den enda fördelen är väl att jag fick något att skriva om!

Jag tänkte mest på hur jag skulle fixa nästa dag, och nästa och nästa. Jag beslöt mig för att ta en dag i taget, ingenting är så allvarligt att det inte går att ställa in. Och jag tänkte att det viktigaste är att, om möjligt, kunna genomföra mitt jympapass som det skulle vara svårt att skaffa vikarie till. Och tack vare att jag tog det lugnt och “sparade” mig, stod jag också på jympagolvet i fredags och kunde genomföra passet helt utan besvär.

Egenvård vid ryggskott

Jag ska nog inte säga “gör så här”, jag tror att ett ryggskott kan te sig så olika för olika individer och i olika situationer. Men jag kan berätta  hur jag tänker och hur jag gjorde. Vissa kan i undantagsfall säkert behöva söka hjälp redan akut, men jag var helt övertygad om att jag skulle bli bättre utan någon specifik åtgärd, dvs med endast s k “egenvård”.

Värme, vänlighet och värktabletter

Vid många olika tillstånd och krämpor som drabbar oss är egenvården, dvs det du kan göra själv, av största vikt. Vid ryggskott kan det minska lidandet och påskynda läkningen. En eller annan värktablett är nog bra att ta till, det tar i bästa fall bort topparna på smärtupplevelsen. Värme – eller kyla för den delen – är ofta skönt men gör kanske inte så stor nytta egentligen. I bästa fall slappnar man av litet grann. Vänlighet från omgivningen, och stöd, hjälp och uppmuntran kan vara helt oundgängligt, fr a om man har väldigt ont.

Avlastande kroppsställning

AvlastningJag för min del kunde inte göra nånting i princip, det var knappt jag kunde gå till toaletten under de två första dagarna. På eftermiddagen dag två gjorde jag ett försök att gå en mycket kort tur utanför tomten med min hund vilket gick bra, så pass hade smärtan lagt sig då. Jag satt i soffan större delen av dagen, vilket inte visade sig vara den bästa ställningen för mig. I stället var det bättre att stå upp och småröra mig lite grann. Men det funkar ju inte en hel dag, och att ligga platt på rygg med benen upp på en stol, som kanske borde varit alternativet, var inte ett alternativ för mig – då kan man ju inte få nåt vettigt gjort (!).

Aktivitet trots smärta

Det är viktigt att återvinna rörligheten genom aktivitet så snart det går. Det innebär inte att forcera en rörelse genom smärtan, men att göra det som är möjligt. Min korta promenad dag 2 var ett sådant första försök att få tillbaka rörlighet och funktion – på morgonen samma dag skulle det inte ha funkat.

Ryggövning“Snälla” rörelser

Att ligga på rygg med böjda ben och fötterna i golvet och fälla benen mjukt från sida till sida, är en bra övning att börja mjuka upp ryggen med. Det kan göra litet ont under själva rörelsen men övningen ska inte öka smärtan  efteråt.

McKenzieövningMotsatta rörelser

Rörelser i motsatt riktning till den rörelse som utlöser ryggsmärtan kan göra så att smärtan lättar. Bakåtböjning av ryggen i liggande på mage eller stående, är exempel på en övning som känns skönt och smärtlindrande att göra.

Till sist …

glad-ingelaJag stannar här, det här är en personlig blogg, inte en artikel om fysioterapeutiska metoder. Den här selfien tog jag den tredje dagen av mitt ryggskott, så jag var verkligen på bättringsvägen då – det syns väl? Jag fortsätter att leva som jag brukar, jag mår som jag gjorde innan “skottet”. Kanske inträffar det igen, kanske inte, det går inte att förutspå. Det jag kan göra är att hålla fr a min rygg, mage, skuldror och mina ben starka samt hålla mig fysiskt aktiv. Det förebygger det mesta som jag kan råka ut för. Men för säkerhets skull håller jag tummarna också.

Ha dé gott till vi ses här i bloggen igen!

PS. Om du väntar på att jag ska skriva mer om den nordiska och den okinordiska maten så får du hålla ut. Jag behöver läsa på litet mer och fr a testa mig fram, därefter ska jag återkomma med litet mer fakta och erfarenheter.

 

Kategori ,

Läsarkommentarer

Comments

  1. Ush! Det låter verkligen inget vidare. Skönt att du är bättre. Och så målinriktat att genomföra gympapasset på fredagen!

    • Hej Charlotta! Ja, det var inget vidare. Nu gick det ju över ganska snabbt, så det finns ju sådana som får mycket värre “skott”. Betr målinriktningen, så är det viktigt attatt passen på Friskis rullar på, och just den här fredagen visste jag att det var flera som redan skulle vikariera för någon annan, så det skulle nog ha varit näst intill omöjligt att få in någon annan. Så det var enklast att hålla sig på benen och gå dit, helt enkelt.
      Kram & ha dé så bra! Ses! / Ingela

  2. Kära Ingela. sp levande Du beskriver detta. I min familj har alla utom jag haft ryggskott på ” Löpande band”. mamma pappa Harriet och Conny.Och dom har alltidd slagit till när dom minst anat det.
    Dom har beskrivit det precis som Du gjort. Toabesöh
    ken var det värsta. Sen gick dom så krokigt så krokigt. Kunde inte räta sina ryggar. Själv har jag bara haft en minivariant. Så Jag vet ju vad jag har att vänta. men kan nog inte föreställa mig smärtan. och smärta är jag inte bra på. Då blir jag ruskigt grinig.
    Fantastiskt att Du så snabbt kom igång. var det Din starka fysik och vila som bäddade för det. Måtte Du inte få det igen. Kram Lisbeth

  3. Ingela – så olyckligt. Skönt att du är på bättringsvägen. Krya-på-dig-kramar😇

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *