Från havet ser vi bergen och från bergen havet

Dag 5 – utflykt till bergen ovanför Málaga och till Nerja

Den här dagen blev också ganska lång med buss- och bilresor i närområdet runt Málaga. Våra tidigare grannar, Christina och Con bor uppe i bergstrakterna sen ett knappt år tillbaka. Det vill säga, det är Con som är bosatt där, Christina har uppdrag kvar i Sverige och åker emellan och jobbar litet på distans.  Hur som helst, det var dem vi hälsade på för att se hur de lever sitt liv här.

Riogordo och Los Romanos

Vi tog bussen från La Estación de Autobuses till Riogordo, med bussen full av folk som hade varit nere i Málaga för att bunkra eller hälsa på – vad vet jag. En otrolig kakofoni var det i alla fall, helt olikt hur det är i våra bussar där hemma. Busschauffören var för ovanlighetens skull inte särskilt tjänstvillig, han trodde inte att han skulle komma ihåg att tala om för oss när vi skulle stiga av, sa han när jag frågade. Tack och lov är vi både läs- och talkunniga och har GPS. Det blev bitvis en ganska äventyrlig bussresa, på smala gator genom byar och små samhällen, där bilarna stod parkerade så att bussen knappt kom emellan.

Los Romanos

Möte på hög höjd

Christina mötte oss i ett T-kors högst upp i en brant backe i Riogordo, hon kallade det ett torg. Christina körde LandRovern, den gamla skramliga som de flyttade ner med i september med en MG på ett släp bakefter. Efter några kilometer kom vi till Los Romanos där deras hus ligger. Byn har cirka 600 invånare och har flera pubar, ett par restauranger, matbutik, bagare och så vidare. Hemma är det en politisk fråga att “hela Sverige ska leva” – men Spanien lever verkligen. Vi besökte det lilla men väldigt stilfulla hotellet, där Christina och Con höll sitt bröllop strax efter ankomsten i fjol. De bor i ett fantastiskt hus högst upp i  byn med en vidunderlig utsikt, som färdigrenoverat blir det helt fantastiskt!

Vi vänder ner mot havet igen – Nerja väntar

Vi skulle ha vandrat tillsammans i bergen, men regnet drog in över oss, så vi satte oss i LandRovern igen och drog ner till kusten. Vi stannade till i Nerja som vi gärna ville se. Vi åt middag där, vi hade inte ätit nåt riktigt sen frukosten; grillade langostiner fick det bli för min del och ett glas vitt vin till det, förstås.

Bergen från Nerja

Restaurangen låg strax intill El Balcón de Europa, Europabalkongen, och dit ut gick vi också bara för att vi ska kunna säga att vi har varit där. Väldigt vackert var det, men Nerja i övrigt kändes som en enda lång turistgata (för att inte säga turistfälla), men vi såg förstås bara en bråkdel. Jag känner hur som helst inte att jag måste åka dit igen, det vackraste i Nerja var ändå bergen ovanför. Jag skulle nog vilja bo i Málaga, där det bor fler spanjorer än svenskar och andra “utlänningar”, hellre än i Nerja – OM jag skulle bosätta mig här. Det kommer aldrig att inträffa, jag är alldeles för beroende av att ha tillgång till natur, kultur, vänner, mitt hem och hela mitt sammanhang.

Dag 6 – vi tar igen oss med en “lördag på stan”

Vi sov litet längre än vi har brukat här nere, efter den långa gårdagen. Jag sov sju timmar på raken utan att vakna alls, vilket är väldigt ovanligt. Vi hade ingen tid att passa, så vi åt frukost i lugn och ro tillsammans med många andra som också var lediga. Efter frukost tillbringade vi ett par timmar hemma i lägenheten; jag med att färdigställa det förra blogginlägget och maken med att sitta och läsa på balkongen, Jacques Werups bok utgiven posthumt  – han var väldigt nöjd med det.

Fönstershopping

Vi strosar omkring

Vi hade inte några programpunkter och planer alls för lördagen, så vi turistade helt enkelt genom att strosa runt på gatorna och i de små gränderna i Málagas “gamla stan”. Det var faktiskt riktigt givande och roligt, så mycket som utspelar sig runt omkring och som man uppfattar om man bara ger sig tid att titta och lyssna. Jag lade ut nio bilder på Instagram under dagen, på tema “Lördag på stan” – kolla gärna fotona på Instagramkonto Pantertanten.nu om du inte redan har gjort det. Bilden till vänster på de snygga klänningarna, var med bland dem. Man ser väldigt många välskräddade klänningar i skyltfönstren, ofta med originella skärningar kring hals och skuldra – snyggt tycker jag.

Plaza Picasso
Plaza Picasso: Picasso flankeras av Berndt. Picassos födelsehus i bakgrunden.

Vi upptäckte ett för oss nytt torg på promenaden, Plaza Picasso. Där ligger Picassos födelsehus som bland annat innehåller en butik med anknytning till Picasso. Dessutom sitter Picasso staty i parken, och en att de serveringar som ligger utefter ena sidan av torget heter också Picasso – allt var Picasso. Stämningen var avspänd och det var lagom mycket folk på och omkring torget, så vi stannade där ett bra tag. Vi satt på en av serveringarna med varsitt  glas med nypressad juice av olika frukter och grönsaker – jättegott och även litet mättande. Böckerna kom fram igen, Berndt läser sin Werup och jag har en bok av Marie Hermansson. Det finns inget som är så mycket semester som att sitta på en servering och läsa och ha nåt att dricka därtill.

Till sist …

Efter litet vila på rummet gick vi till La Posada för att äta igen. Denna gång blev vi inte riktigt lika nöjda med maten, men det var OK. Det var litet varmare på kvällen än det har varit tidigare, så de små vedeldade “kaminerna” var inte framtagna – litet synd tycker jag, de betydde nåt för atmosfären också.

Vi har några dagar kvar här nere, så vi hörs snart igen!

PS. Bilden högst upp på sidan är en pytteliten strand strax nedanför Europabalkongen – såg så härligt ut!