Málaga – museernas huvudstad där konsten bor

Málaga – ciudad de museos, dónde habita el arte“, så står det på skyltar som återkommer över hela stan. “Málaga – museernas stad, där konsten bor” i min översättning. Det är så sant, det finns museer överallt och av alla slag, konstmuseer flera stycken, automobilmuseum, vinmuseum osv. Den här resan besökte vi också en hel del museer för ovanlighetens skull, men vi har ännu fler kvar att utforska när vi kommer tillbaka – för det gör vi.

Dag 7 – La Alcazaba och Museo Carmen Thyssen

Gatuförsäljare söndagmorgon

Söndag, vi har varit här i en vecka nu. Men igår besökte vi inte några sevärdheter, så idag fick vi allt fortsätta att bocka av litet på “att besöka-listan”. Vi var litet tveksamma till att gå upp i Alcazabapalatset på grund av den begynnande värmen, men vi gav det en chans ändå. På väg dit såg vi hur Málaga vaknade upp och började förbereda dagen, gatuförsäljarna som intog sina platser och började lägga ut sina varor, hundar som rastades och turister och malagabor som passade på att motionera innan solen och värmen blev för påträngande.

La Alcazaba de Málaga

Brunn Alcazaba

Alcazaba är en fästning och ett palats med fantastiska utsmyckningar och vackra trädgårdar. Det började byggas redan på 700-talet och avslutades först på 1000-talet. Det är uppfört i arabisk stil på yttersta utlöpan av berget Gibralfaro, mycket centralt i Málaga. Väl uppe i borgen får man en oerhört vacker utsikt över Malaga, kusten och Medelhavet. Vi gick utan guide eftersom vi blev guidade på La Alhambra, så vi hade en hel del kunskaper om historia, byggnadsstilar etcetera med oss. Annars  rekommenderar jag att gå en guidad tur – om du inte är specialkunnig så vet du kanske inte vad du ska lägga märke till. Men visst kan man gå omkring och titta på byggnadskonsten och njuta av trädgårdarna och utsikten åt alla väderstreck, utan att ha särskilt mycket fakta som bakgrund.

Museo Carmen Thyssen

Carmen Thyssen Museum

Fram emot söndag kväll skrapade vi ihop oss, och drog iväg till Carmen Thyssen Museet som  ligger centralt  i gamla stan i ett vackert palats med nytillbyggda moderna glasade delar. Det var kö utanför museet, och eftersom köer inte är min bästa gren, ville jag lämna och återkomma dagen efter i stället. Som tur var stannade vi och kom in väldigt snabbt och dessutom helt gratis. Det är inget inträde lördag-söndag, så vi tjänade nästan 200 kr på det!

Museet visar spanskt måleri från 1800- och början av 1900-talen, med särskilt fokus på det andalusiska måleriet. För närvarande har de en jättefin utställning, Mediterráneo, som pågår fram till 9 september i år. Konstnärer som är repre-senterade är bland andra Signac, Matisse och Picasso. Det är en otroligt fin utställning – se den om du har möjlighet!

Restaurante La Reserva del Olivo

Utsikt från El Oliva

Söndag kväll kändes som rätt kväll att gå till en äkta andalusisk restaurang, och vi hade redan utsett den – La Reserva del Olivo. Eftersom vi kom före ruschen, redan vid halvåtta, så fick vi lätt ett bord på andra våningen vid ett franskt fönster och med utsikt över gatan utanför. Allt höll måttet på El Olivo, oerhört bra service, mycket god och vällagad mat – jag åt en grillad lokalt fiskad havsabborre – och gott vitt vin från Rueda generöst serverat. Som förrätt delade vi på en enorm ensalada mixta, och våra huvudrätter var också väl tilltagna. Jag kan verkligen rekommendera det här stället, litet bättre än de övriga restauranger vi har besökt och något högre priser, och det var det värt.

Det är litet lustigt med spanjorerna som precis när vi börjar tycka att det är rätt lagom att dra oss hemåt efter en middag på stan, då kommer de ut och tar sig an sitt kvällsmål, så också den här kvällen – en söndagskväll.

Dag 8 – Museo Jorge Rando och La Catedral de Málaga

Den åttonde dagen, måndag, var ämnad för en bussresa till och besök i Ronda, men det var regnrisk så vi ställde in resan. Vi sparar det till nästa gång vi kommer hit. Vad gör man en måndag när det kan börja regna när som helst, när alla museer har stängt på måndagar, till och med Botaniska trädgården? Maken kollade alla sina broschyrer som han hade samlat på sig – han är bra på det – och se, han hittade ett museum som har öppet på måndagar och som dessutom inte tar något inträde …

Museo Jorge Rando

En av Jorge Randos tavlor på museet

Enligt museets egen information är museet Spaniens första och enda expressionistiska museum. Jorge Rando föddes 1941 och lever ännu, han är av spansk härkomst och har delat sitt liv mellan Spanien och Tyskland. Hans konst i form av små miniatyrer till stora tavlor, skulpturer med mera, visas på museet som är inrymt i ett kloster. Jag skrev på Facebook  att “starka känslor väcks av den uttrycksfulla konsten, jag tänker på tiggarna på gatorna, alla flyktingar i världen, fattigdom och elände i största allmänhet.” Besök gärna det här museet, det ligger en bit upp i stan men det går fort att förflytta sig dit till fots.

La Catedral de Málaga

Efter lunch gick vi en ett par timmar lång tur i katedralen med audioguide i ena örat, ett mycket bra sätt att ta sig runt i denna oerhört vackra skapelse. Katedralen syns överallt ifrån i stan, över alla tak och genom gränderna – var och hur man än rör sig i Málaga syns katedralen. Och invändigt är den så otroligt utsmyckad i guld och med fantastisk konst att den bara måste ses. Så besök den nästa gång du är  Málaga, jag kan inte göra den rättvisa genom att beskriva den här. Fotot högst upp på den här sidan är från katedralens främre del, jag vet inte vad jag ska kalla det. Att benämna det ett kor låter alldeles för intetsägande.

Tillbaka på El Jardín

När vi ändå var så nära restaurangen El Jardín, den ligger ju granne med katedralen, så bokade vi ett bord till kvällen och åt en härlig middag där igen. På väg hem från restaurangen gick vi en extra omväg runt hamnen och den kaj där alla stora kryssningsfartyg lägger till. Vi har börjat att ta farväl av Málaga för denna gång, det kändes tydligt när vi gick hemåt i den sena kvällen.

Till sist …

Nu är det bara en heldag kvar i Málaga, vad ska vi hitta på då, vår sista dag? Mycket tidigt onsdag morgon drar vi ut till flygplatsen och tar ett plan klockan sju hem till hund och hus igen.

Hasta luego – nos vemos otro día!

PS. Bilden som illustrerar Museo Carmen Thyssen ovan, och som ser litet sned ut, är tagen trots fotoförbudet som jag inte hade lagt märke till. Jag fick en vederbörlig tillsägelse av vakten… motivet är från Barcelona 1909 och konstnären heter Nicolau Raurich.