Målet är inte nått förrän målet är nått

Idag tänker jag fortsätta skriva om förändring, till exempel att bli mer fysiskt aktiv, börja träna, eller någon annan beteendeförändring som du vill göra i ditt liv. Jag vill dela med mig av egna personliga och yrkesmässiga erfarenheter av livsstilsförändringar. Det finns naturligtvis mycket att läsa och lyssna till som fördjupar, och kanske vill du också dela med dig av dina erfarenheter, det vill jag gärna uppmuntra dig till. På så vis kan ditt exempel ytterligare belysa sådant som jag har beskrivit, eller komplettera det. Läs gärna Helenas kommentar till mitt förra blogginlägg, som så målande beskriver sina upplevelser i samband med en förändring som hon gjorde med stöd av en coachande person.

Förberedelser

I mitt förra inlägg skrev jag om att det är viktigt att konkretisera vad, när, hur och hur mycket/länge/ofta en aktivitet ska göras, och att planera in det i sin kalender. Men det kan också finnas andra förberedelser som behövs för att möjliggöra eller underlätta genomförandet. Kanske behöver något bokas eller köpas in eller någon kontaktas. Cykeln kanske behöver servas och bytas däck på, du behöver nya walkingskor för att kunna gå längre sträckor, köpa gymkort eller planera en veckomeny och köpa in råvaror – du förstår hur jag tänker. Räkna med realistisk tidsåtgång för detta innan du börjar ditt ”försök”.

Genomförandet

Det finns mycket att säga om denna fas, men särskilt en sak vill jag trycka på och det är att jag rekommenderar att du sätter på dig skygglappar när du börjar, symboliskt uttryckt. Det innebär att inte titta åt sidan, inte fundera alltför mycket, utan hålla dig till det du har förutsatt dig att göra. Ge förändringen och dig själv en chans, det tar en stund att uppnå och uppleva de positiva effekterna. Under tiden ska du förstås också notera hur det går och hur det känns, både de positiva upplevelserna av att göra och klara av, och om det uppstår någon svårighet. I stället för att låta svårigheten få dig att ge upp, så ska du hitta en lösning eller en strategi som tar dig genom eller förbi hindret. En förändring går sällan käpprakt mot målet, ditt liv består av en kedja processer som påverkar varandra. Men det är du som bestämmer.

När man börjar uppleva positiva effekter av sin förändring förstärks motivationen till att fortsätta och hålla ut. Särskilt när det gäller fysisk aktivitet går det snabbt att få ett ökat välbefinnande, vilket förstås stärker förändringsprocessen. Den som har fått uppleva glädjen och den härliga känslan efter att till exempel ha gått längre promenader under en period – kanske till och med redan under promenaden – har förutsättningar att hamna i en självmotiverande spiral.

Jag har tidigare skrivit om att börja med att testa en förändringsaktivitet (-handling) en kortare period. Naturligtvis är tanken att därefter gå vidare, öka på, förlänga, höja intensiteten, pröva nya maträtter och så vidare, vad det nu kan vara, till målet är uppnått. Ett steg i taget – inte allt på en gång, för de allra flesta av oss fungerar inte den strategin, framför allt inte långsiktigt och hållbart, och det vill vi ju att det ska vara.

Målet är inte nått förrän målet är nått

En detalj som jag tror att många missar, är att planera för vidmakthållandet, det gäller oavsett om man som exempel vill gå ned i vikt, börja träna eller sluta röka. Jag brukar jämföra det med att bestiga Mount Everest. Den stora grejen är naturligtvis själva uppstigningen, klättringen, att nå dit upp för att få sätta upp flaggan och fotograferas på toppen. Det som inte alla förbereder sig lika mycket för, är att komma ned igen. Det är eller kan i alla fall vara den tuffaste delen, inte minst på grund av att man är uttröttad av uppstigningen dessförinnan. Men återgången är svår i sig och man bör ha en plan för den. Det är inte ovanligt att bergsbestigare dör på vägen ner på grund av att uppmärksamheten och noggrannheten sviktar, de tycker att de redan har fullföljt uppgiften och nått målet som var att komma upp.

På motsvarande sätt är det viktigt att planera för hur du ska bibehålla det du har uppnått, de bättre matvanorna, den uppnådda vikten, träningsaktiviteten eller rökfriheten efter att ha nått målet. Den avslappning och tillfredsställelse som uppstår när målet är uppnått är förförande och innebär många gånger att man släpper rutinen eller vanan och halkar tillbaka igen. Alla har varit med om det, jag med.

Till sist …

Dagens bildmotiv är från Alperna, och innebörden är verkligen dubbel. Jag befinner mig själv just nu i italienska Alperna, i Courmayeur, för att åka skidor en vecka. Men när jag i det förra stycket skrev om bergsbestigning kom jag på att bilden kan symbolisera både min skidresa och förändringsresan. Mina upplevelser efter tre dagars skidåkning är mångfacetterade, jag har varit i både himmel och helvete – nej det var att ta i. Men de reflektionerna och vart de för mig  återkommer jag till en annan dag.

Kategori

Läsarkommentarer

Trackbacks

  1. […] blogginlägg: Det är aldrig för sent att börja – gamla hundar kan lära sig sitta och Målet är inte nått förrän målet är nått. Vill du ha mer inspiration kring själva träningen kan du läsa Det är aldrig för sent att […]

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *