Maten från Okinawa i nordiskt format väcker nyfikenhet

Okinordisk mat – vad är det?

Det dök först upp på Facebook, men jag fattade inte vad det var och läste inte så noga vad det stod i inläggen – tror det var i julas. Sen kom det ett program på radion och några artiklar på temat. Det var den “okinordiska” maten som det handlade om, men vad är det? Jag har blivit nyfiken och har börjat ta reda på litet mer.

Okinordisk är ett begrepp som är skapat från namnet Okinawa och begreppet nordisk. Syftet är att sätta ord på den okinawiska maten när den omsätts till våra nordiska förutsättningar. Men varför då då? Vad är det med maten de äter på Okinawa som gör att vi ska ta den till oss?

Okinawa – en blå zon i världen

Det finns fem sk blå zoner runt om i världen, områden där stora delar av befolkningen lever osedvanligt länge. En av de ursprungliga blå zonerna är just Okinawa i Japan och de övriga är Sardinien, Ikaria i Grekland och Nicoyhalvön i Costa Rica samt  sjundedagsadventister i Loma Linda, Kalifornien.

teodling_På Okinawa lever man länge, invånarna blir inte sällan över 100 år gamla. Och inte nog med det, de drabbas inte lika ofta som vi av åldersrelaterade välfärdssjukdomar som cancer, hjärt-kärlsjukdom och demens. De bibehåller sin hälsa och är aktiva och pigga långt upp i åren.

Naturligtvis har de här förhållandena väckt intresse hos forskare, att ta reda på varför befolkningen i de blå zonerna i lever så länge och är så friska. Cirka 900 hundraåringar är studerade på Okinawa sedan 1975  i The Okinawan Centerian Study. Forskningen har visat att de som bor på Okinawa går och rör sig mycket upp i åren, de arbetar i sina trädgårdar där de fr a odlar de grönsaker som är en viktig beståndsdel i kosthållningen. De stressar mindre och är bra på att varva ner och de lever ett socialt liv med familj, vänner och i nätverk och har en positiv livssyn.

Statistiken avslöjar en betydligt lägre risk för hjärtinfarkt och stroke, cancer, benskörhet och Alzheimer. (1)

Maten på Okinawa

goda-gronsakerMen den allra viktigaste levnadsvanan som stärker deras hälsa, antas vara maten och deras matvanor i kombination med de lågintensiva fysiska aktiviteten. Och vad kännetecknar då kosthållningen? Okinawa är ursprungligen ett mycket fattigt samhälle och med det följer ett begränsat energiintag, dvs de äter mindre mat men regelbundet så att de håller sig mätta.

De äter massor av grönsaker av många olika slag, hela korn i form av t ex fullkornsris, kompletterat med baljväxter, litet fisk och kyckling, frukt, nötter och lite olja. De äter begränsat av mejeriprodukter, socker, vitt mjöl eller bröd och är sparsamma med alkohol. Maten är väldigt smakrik pga av de varierade och fina råvarorna, särskilt grönsakerna. Okinawa ligger i ett fuktrikt och subtropiskt område där allt växer och smakar gott.

Drick mycket vatten, snåla på alkohol, feta mejerivaror, socker, vitt mjöl och bröd. Och ät långsamt och sluta tidigt, så att du inte blir proppmätt. Fördela maten på flera olika måltider. Då får du i dig färre kalorier samtidigt som du håller dig mätt och pigg
(Från: Den okinordiska maten)

Begreppet “okinordisk”

gronsaker“Den okinordiska maten” är lanserad av ett privat forskningsföretag, Igelösa Life Science, utanför Lund som arbetar med transplantationsteknologi särskilt lungtransplantationer. De sysslar sedan lång tid även med livsstilsforskning med syftet att stärka upp patienter inför och efter transplantationer. Livsstilen är betydelsefull inför och efter större ingrepp som transplantationer, särskilt maten.

På Igelösa lät man sig inspireras av livsstilen på Okinawa och då särskilt mathållningen. Och från början fokuserade de på okinawisk mat i dess ursprungliga form, som den lagas och äts lokalt. Men därefter  har de i stället utvecklat måltiderna för att anpassas till svenska smaker och råvaror. Att de ändrade fokus är grundat på en slutsats att, om man vill uppnå bestående förändringar så måste man känna igen sig i det nya. Det är svårt att helt lägga om sina matvanor till en helt annan mattradition och att sedan också bibehålla den nya vanan.

Det har inte varit svårt att översätta okinawakosten till våra förhållanden, alla produkttyper finns ju här också: hela intakta korn (fullkorn) av olika slag, vegetabilier och baljväxter, fisk och  kött (kyckling).  Det svåra har varit att utgå från den mat och de smaker som vi som lever här är vana att äta, och att laga den med delvis andra produkter och på ett annat mer hälsosamt sätt.

Fem steg till okinordiskt ätande

De här stegen finns beskrivna på webbsidan Den okinordiska maten . Jag kommer att fördjupa mig i dem och litet annan läsning som jag har hittat och återkommer med reflektioner och egna erfarenheter. Men visst låter det sunt och smart så här långt?

# Ät med jämna mellanrum

# Börja måltiden med grönsaker i stora bitar

# Mindful eating

# Ät varierat i regnbågens färger

# Rör dig, umgås med vänner, tänk positivt och sov gott

paskkaring
Pantertanten i påskskrud

Till sist …

Jag är fascinerad och intresserad av detta mat- och livsstilskoncept, kanske framför allt pga att det är så i linje med allt annat som vi vet och följer idag, bara litet mer utdraget till sin spets. Vad tänker du kring detta som du kan läsa i min blogg och på andra sidor om den Okinawiska livsstilen och den okinordiska maten? Och vad säger mina dietistamrater som sitter inne med specialistkunskapen. Det vore väldigt roligt och intressant att få litet kommentarer här nedanför. Välkommen att skriva!

 

GLAD PÅSK och ha dé så gott i sol- och vårvärmen!

Referenser:

  1. Mishra BN. Secret of eternal youth; teaching from the centenarian hot spots (“Blue zones”). Indian Journal of Community Medicine : Official Publication of Indian Association of Preventive & Social Medicine. 2009;34(4):273-275
Kategori

Läsarkommentarer

Comments

  1. Ingela, som alltid väldigt intressant att läsa din blogg. Blir nyfiken efter att ha just ha detta avsnitt. Även om vi vet att viss kost är det alltid roligt att lära nytt.
    Önskar dig en vacker maj ☀️

    • Hej Sara, tack för att du läser min blogg och skriver en kommentar!
      Ja, både piggare och med lägre vikt, jämnare blodsocker och bättre labvärden över huvud taget. Det enda som inte svarar så bra på att äta ofta, är tandstatuset. Så man får tänka sig för litet grann.
      Ha dé gott! / Ingela

Trackbacks

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *