Medelhavskost på nordiskt vis – ännu en intressant möjlighet

Hej du som nyligen har börjat prenumerera på Pantertantens blogginlägg –  väldigt välkommen ska du vara! Ni är ganska många som har tillkommit på senare tid, det tycker jag är jätteroligt. Jag hoppas verkligen att min blogg ska motsvara dina förväntningar. Det finns mycket att botanisera i, jag skriver på tio olika teman (kategorier). Just det här inlägget är faktiskt det 80:e i ordningen, sedan jag började skriva i februari förra året.  Du hittar alla inlägg under rubriken BLOGG upp till höger på startsidan,. Inne i blogginläggen hittar du de olika kategorierna, och där finns också en sökfunktion.

Skriv gärna en kommentar till mig – eller ett mejl om det känns bättre – och berätta vad du vill läsa mer om. Skriv gärna också vad du tycker om det du läser.

Nordisk medelhavskost – vad är det?

lilja-i-lyckorna
Lilja väntar utanför ateljén i Lyckorna

Läste du mitt förrförra blogginlägg – Maten från Okinawa i nordiskt format väcker nyfikenhet om den okinordiska maten? Om inte, gör det, det är väldigt intressant. Jag har inte hunnit utforska ämnet så mycket mer, men som så ofta händer mig, fick inlägget sin naturliga fortsättning ändå. Dagen efter jag publicerade inlägget, var jag, min man och ett par goda vänner – och vår hund Lilja förstås – på konstrunda i södra Bohuslän, en mycket trevlig påsktradition. Vi började med att åka till Lyckorna utanför Ljungskile efter att vi hade kollat samlingsutställningen i Stenungsund. Där finns en konstnär som heter Lars Rylandet, som jag hade läst om och var intresserad av. Och, som en tillfällighet som såg ut som en tanke, stod Maria framför mig, en av mina “favvisdietister”, som jag inte hade sett sedan jag slutade jobba i förra årsskiftet.

Vi pratade en stund om ämnet för mitt blogginlägg, Okinawakonceptet och den okinordiska varianten. Då nämnde Maria, som alltid är väldigt påläst, en studie som kallas Nordietstudien som så att säga har “översatt” medelhavskosten till nordiska förhållanden och råvaror. Det är en parallell till den okinordiska maten som även den är en anpassning till nordiska råvaror och smaker. Men det finns fler paralleller.

Den nordiska maten bygger på den nära maten

den nordiska dieten_framsidaMaria tipsade mig om en bok utgiven 2011, som heter Den nordiska dieten (*) med underrubriken Smal och frisk med svensk husmanskost, baserad på Nordietstudierna (om jag har förstått det  rätt). Författare är Trina Hahneman och förordet är skrivet av Viola Adamsson, då doktorand på “nordisk kost och hjärthälsa” i Uppsala, dvs knuten till Nordiet. Det är den boken som jag nu har börjat fördjupa mig i för att lära mig mer om råvaror som finns här där vi bor. För varför ska vi använda olivolja när vi har vår egen fina rapsolja? Och varför använder vi så mycket importerade grönsaker när vi har många grön- och rotsaker som odlas nära.

Begreppen kost och diet

Innan jag går vidare med att beskriva mer ur boken, så vill jag bara markera att det finns två begrepp som jag inte tycker om när vi pratar om maten vi äter. Jag använder sällan begreppet “kost”, det är ett vetenskapligt begrepp – tycker jag – som används för att beskriva innehållet i det vi äter, det som jag kallar mat. Jag tror inte att någon av oss säger att vi ska handla kost, eller äta kost – eller hur? Vi köper och äter mat helt enkelt, kosten handlar mer om sammansättningen, proteiner, kolhydrater osv – rätta mig om jag har fel. .

Sen tycker jag inte heller att vi ska använda begreppet “diet” för den mat vi äter – om vi inte äter just en diet. Diet refererar till den mat som vi äter om vi har någon typ av störning i vår ämnesomsättning, näringsbrist eller liknande. När jag söker synonymer till diet hittar jag bl a “speciellt sammansatt kost”, vilket jag tycker väl beskriver det jag avser. Personligen är jag inte intresserad av att följa någon som helst diet, jag är bara intresserad av att äta god, nyttig och väl sammansatt mat som jag mår bra av och som inte är alltför komplicerad att laga.

Den nordiska dieten – trots allt

Matpyramiden Mat for livet
Matpyramiden (www.sundkurs.se)

Åter till boken, som har mycket intressant att säga oss. Den vill lyfta fram vår nordiska matkultur och tradition som bygger på våra egna råvaror. Författaren uttrycker att återupptäckten av vårt nordiska arv kan hjälpa oss att lösa fler problem än enbart hälsoproblem. Jag antar att hon avser miljörelaterade problem bl a.

Länge har man trott att mat från andra länder är nyttigare och har bättre effekt på hälsan (Ur: Den nordiska dieten)

Här tror jag att hon har helt rätt, vi har nedvärderat vår egen mat och de fina råvaror vi har här uppe i Norden, och sneglat litet väl mycket på maten i andra mer spännande kulturer. Medelhavskosten är också den som tidigare har studerats mest med avseende på hälsoeffekter. Det har visat sig att den med tillägg av extra jungfruolivolja eller nötter leder till lägre dödlighet i hjärt-kärlsjukdomar och lägre risk för typ 2-diabetes. En spännande fråga är då om en annan kostsammansättning som baseras på lokala och delvis andra livsmedel än medelhavskosten, också kan ge positiva hälsoeffekter. Och det är den frågan som Nordiet ger svar på, och det ska jag återkomma till i ett annat blogginlägg.

Den nordiska dietens grunder

De fem stegen i det okinordiska ätandet kan du läsa i mitt inlägg om maten från Okinawa, och vilka produkter som framför allt bygger konceptet. Det finns stora likheter med den nordiska dieten, t ex att tonvikten ligger på fullkorn och säsongens grönsaker, mindre portioner och att ta sig tid att äta tillsammans med vänner och familj, gärna dagligen. I den nordiska dieten tycks man äta mer animala proteiner, fisk minst två gånger/vecka och vilt, kyckling eller kött högst tre gånger/vecka. Att maten liksom brödet ska vara hemlagat lyfts också fram.

Ingela-pa-korsvagenTill sist …

Det här inlägget får vara en teaser, mer får du läsa i kommande inlägg. Du undrar kanske varför jag håller på med dessa matkoncept, det okinordiska och den nordiska dieten. Jag vill inte ha en “diet” att hålla mig krampaktigt och stelbent till, men jag söker inspiration till att förändra och förbättra min/vår i huvudsak väldigt goda mathållning. Jag behöver t ex bli ännu bättre på den vegetariska/veganska matlagningen, för att kunna minska på fisk och kött, men inte utesluta.

En god och trevlig Valborgsmäss och 1:a maj önskar

(*) Boken är utgiven på Bonnier Fakta och tycks vara slut på förlaget, men den går att låna på bibliotek.

Kategori

Läsarkommentarer

Comments

    • Hej Ann!
      Så roligt att du är med och läser min blogg, och att du kommenterar – på så vis märker jag ju att du läser också. Kul!
      Sååå roligt att du känner dig inspirerad, min strävan är att leva upp till det så mycket jag kan. Mot slutet av veckan kommer nästa inlägg, jag måste hinna med litet annat också. Kram!/ Ingela

Trackbacks

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *