Mera matprat – att äta hälsosamt enligt Pantertanten

Pantertanten har haft litet påskledigt – gissa var hon har varit (!).  Men idag vill jag fortsätta med mer matprat och skriva om några grundantaganden som jag självklart utgår från i mitt mattänk. Jag vill också tipsa om en av de böcker som jag använder som inspiration och faktabas när jag planerar och skriver just nu.

Hälsosam mat och hälsosamma matvanor – inte diet

För mig är hälsosam mat och hälsosamma matvanor inte någon diet, det är ett sätt att ge kroppen och knoppen det den behöver för att må bra och att orka prestera i vardagen. En diet är något som man blir ordinerad när man behöver ändra sin mathållning av medicinska skäl, och de allra flesta utav oss behöver inte det. Men många – 90 % av oss – äter inte så hälsosamt och mår inte så bra som vi kan, så något behöver vi göra, inte minst för att hålla oss friska länge och leva gott. Och det handlar för de allra flesta inte om att följa en diet, utan att bit för bit förändra de matvanor vi har, genom att “lägga till, byta ut och minska ner”. (Läs mitt inlägg: Hälsosamma matvanor – viktigt för både unga och gamla ) Förhoppningsvis leder det till en livslång vana, i stället för att halka tillbaka i gamla (o-)vanor så snart vi har tröttnat på en diet vi har försökt anamma – en vanlig företeelse. Det allra enklaste är att börja äta mer grönsaker och frukt, det kan även påverka hur mycket vi tar av den andra maten vilket kan ge en bättre energibalans.

Äta allt och varierat …

Det finns vissa så kallade dieter – jag nämner inga namn – som bygger på att vi ska utesluta eller överdosera vissa livsmedel eller energikällor. Men människan är allätare och vi behöver äta mycket och mycket varierat för att få i oss allt vi behöver. Förenklat sett behöver vi kolhydrater och fett för att få bränsle till att driva kroppen framåt i alla avseenden, och protein till byggmaterial i kroppens alla celler. Att utesluta någon av energikällorna är därför inte så smart, varken på kort eller lång sikt.

När jag planerar vad jag ska äta brukar jag tänka på att jag ska ha med allt från kostcirkeln eller matpyramiden, gärna till varje måltid. Men skulle det till exempel bli litet ont om grönsaker till lunch, så har jag alla chanser att kompensera det till middagen eller i ett mellanmål. (Morötter är bra att ha med i handväskan om man blir sugen på nåt.)

… men inte allt alltid

Jag tänker också att “jag kan äta allt – men inte alltid”, ingenting är förbjudet för mig. Det jag äter ofta representeras av matpyramiden, det jag äter sällan är bland annat fikabröd. Jag tänker inte så mycket i termer av nyttigt respektive onyttigt, det ligger så mycket laddningar i det, utan mer på att jag ska få i mig det jag behöver och om det jag stoppar i mig ger mig det. En kardemummabulle då och då är inte “onyttig” i sig, men om jag skulle äta den ofta skulle jag kanske få i mig för mycket socker och eventuellt fett, och då väljer jag medvetet ofta bort det.

Å andra sidan äter jag inte något bara för att det är “nyttigt”, om jag inte tycker att det är gott. Jag tycker till exempel inte om fullkornspasta, så då väljer jag den ljusa och kompenserar med fullkorn i bröd, musli etcetera. Nån måtta får det vara! Hellre en skiva av en god litet fetare ost än två av en mager som inte så god, tycker jag. Men det finns goda magra också.

Hälsosamma matvanor + fysisk aktivitet = sant

Hälsosam mat ger oss energi och fysisk aktivitet håller alla processer i kroppen igång, de gifter sig bra ihop. Vad och hur mycket vi äter har betydelse för vikten, så hälsosamma matvanor är en bra grund att bygga på för att hålla vikten. Men det är framför allt rörelsen, den fysiska aktiviteten, som avgör om vi går upp eller ner eller – som önskvärt – ligger still i vikten. Det är näst intill omöjligt att till exempel gå ner i vikt bara genom att äta mindre, vi måste också öka energiförbrukningen, det vill säga röra oss mer och framför allt inte sitta still så mycket, för att det ska hända nåt på vågen.

Men ibland räcker inte det heller, vikten är mer komplex än så. Den är så att säga ett resultat av många olika processer i kroppen och flera levnadsvanor. Stress och sömn har stor betydelse för hälsan, så ibland kan det vara helt andra saker som vi behöver reflektera över för att komma i balans med hälsan, livet och – vikten. Men det är ett helt annat kapitel så det tar vi en annan gång.

Till sist …

Nu ska du få mitt bästa boktips just nu, som inte bara har med mat att göra utan tar upp allt som har betydelse för att vi ska hålla oss friska och må bra:

livsviktigt-mina-basta-rad-for-ett-langt-friskt-livMai-Lis Hellénius, “livsstilsprofessorn”, är mångas guru, min också. Hon kom 2016 ut med boken Livsviktigt! Mina bästa råd för ett långt frisk liv (Tukan förlag, Göteborg). Boken är både vacker med fantastiska bilder och, inte minst viktigt, baserad på aktuell forskning. Men den är skriven för att kunna läsas av “vem som helst”, så du behöver inte vara specialist inom området för att hänga med. Det sköna med Mai-Lis är att hon just kombinerar resultaten från både sin egen och andras forskning med den egna erfarenheten, och på så vis med känsla presenterar fakta på ett tillgängligt och smakligt sätt. Boken innehåller även matrecept som exemplifierar hur man kan omsätta teori till praktik.

Jag avslutar med ett citat ur boken:

“Forskningen visar tydligt att några extra kilon spelar mindre roll för hälsan om man är regelbundet fysiskt aktiv och har bra kondition.”

 

Kategori ,

Läsarkommentarer

Kommentarer

Trackbacks

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *