Några dagar i Sevilla – och vi möter våren

Så är det dags för en resa till Spanien igen, denna gång till Sevilla – och Málaga förstås också. Den här resan skulle vi ha gjort i november förra året, men nödgades ställa in pga en magkrasslig hund.

I stället för att skriva resereportage i form av täta blogginlägg som jag gjorde förra våren från Málaga, skriver jag nu flera korta inlägg per dag på Pantertanten.nu på Instagram och Facebook. Så vill du se fler foton och korta beskrivningar av vad vi har för oss här nere, är du välkommen att titta in på dessa två konton/sidor: Pantertanten.nu på Facebook och/eller  Pantertanten.nu på Instagram

Varför Spanien och varför Andalusien?

Min längtan till Andalusien har kommit smygande på senare år. Den har sitt ursprung i att jag läste spanska hela gymnasiet, men har under alla dessa 50 (!) år sedan jag tog studenten, inte talat så jättemycket spanska dessvärre. Men jag har alltid längtat efter att ta upp språket och studierna igen, och iom pensioneringen blev det en möjlig verklighet. För att göra en längre historia litet kortare bestämde jag mig förra året för att fokusera på Andalusien med sin spännande historia och sina mytomspunna och vackra städer, och för att börja studera spanska igen. Det gick i stöpet förra våren pga en olycklig ombokning från Folkuniversitetes sida. Men i höst ska det bli av – nu har jag lovat mig själv det.

Till Sevilla – en äventyrlig start

Förra våren när vi var i Andalusien koncentrerade vi oss på Málaga, vi var där i nio dagar varav vi åkte en dag till Granada och en dag till vänner uppe i bergen. I vår är fokus på Sevilla  och lite grann på att återse Málaga som vi har förälskat oss i. Vi kom till Sevilla i söndags kväll efter en lång dags resa, sista sträckan med ett “mjölktåg” från Málaga, som vi dessutom fick kliva av och åka buss en bit, och kliva ombord på ett annat tåg sista biten. De har uppenbarligen problem med sina tåg här i Spanien också.

grand-sevillaNär vi anlände till Sevilla på kvällen blev det först litet kaosartat med en taxichaufför som inte kunde hitta vårt hotell och som “lånade” min mobil med GPS för att försöka orientera sig. Det slutade med att han släppte oss 70 meter från hotellet för att han inte kunde köra närmare. Senare, och i dagsljus, förstod vi varför det var så svårt även för honom att hitta rätt. Gamla stan, där hotellet ligger, är ett myller av små smala gränder, ibland bara 1 meter breda, och som inte löper vinkelrätt mot varandra utan i precis vilka riktningar som helst, som ett sammelsurium. Vi lärde oss nästa dag hur vi skulle hitta ut och in, till och från hotellet, och vidare till fr a de historiska delarna av Sevilla.

Sevilla – ett Rom i miniatyr

Nu kommer jag äntligen till saken – känslan i och med Sevilla. Den tog mig med storm när vi första dagen begav oss iväg till den guidade tur som jag hade bokat på förhand, en tur i katedralen, Giraldatornet och i det kungliga slottet Alcázar. Helt plötsligt när vi är på väg dit, över ett torg, sticker tornet La Giralda upp ovanför hustaken och – pang! – så klack det till i mig. Precis som när vi var i Rom och helt plötsligt upptäckte historiska minnesmärken mitt i gatubilden, när som helst, var som helst. Det känns att det är historiska vingslag som fläktar omkring en, dessa byggnader/ruiner/minnesmärken, vissa med upp till 1000 år på nacken eller t o m 2000 år, är så imposanta och mäktiga att det känns i hela kroppen. Jag får ståpäls och blir nästan knäsvag.

Blommande trän i SevillaSevilla är en väldigt vacker stad, de historiska minnesmärkena gör verkligen sitt till, t o m finns stora delar av den tusenåriga arabiska stadsmuren kvar. Till det kommer alla otroligt vackra hus, med spännande fasader och i vackra färger. Saffransgula ytterväggar med mörkröda detaljer är relativt vanliga i Sevilla. Stadens liv kretsar kring det s k historiska centret med katedralen, Giralda och slottet Alcazar. Men runt omkring finns hur mycket som helst att beskåda, t ex Plaza de España, el Museo de las Bellas Artes, promenaden utefter floden är väl värda att beskåda.

Och så var det det därmed våren också. Vi åkte hemifrån i litet småruggigt väder. Och när vi kom upp till Sevilla där iaf solen sken även om det stundtals var litet svalt i vinden, så hörde vi på radion att det skulle snöa hemma! Då kände vi oss väldigt nöjda över att vi befann oss där vi var.

Till sist … några tips

Det går direktflyg till Málaga och därifrån tar snabbtåget 1 tim 55 min till Sevilla via Córdoba. Hotell finns det hur många som helst att välja på. Vi valde ett som ligger relativt nära (gångavstånd med litet god vilja) tågstationen och mitt inne i gamla stan där det är tyst och ingen trafik alls. Vårt frukostställe heter Filo, de har ovanliga och roliga frukostalternativ att välja på. Vill du se katedralen, Giralda och Alcazar, köp då på förhand biljetter via nätet. På så vis går du före de kilometerlånga köerna som börjar tidigt på morgonen och får dessutom proffsiga visningar. Det går att komma in gratis i katedralen i samband med mässorna. Men jag kan också rekommendera ett besök till Basilica de la Macarena, en invändigt otroligt vacker och utsmyckad kyrka, den står sig väl i jämförelse med katedralen trots den mindre storleken – enligt mig.

Vi gick väldigt mycket hela dagarna, i snitt 18.500 steg/dag. Vill du inte gå lika mycket som vi, kan du åka hop-on-hop-off-buss, spårvagn och/eller hästskjuts runt stan – vi gjorde ingetdera.

Kom ihåg att kolla inläggen på Pantertanten.nu på Instagram eller Facebook som komplement – vi hörs & ses!