Om hälsosam mat, sommarträning och Bloomsbury på Artipelag

Idag tar jag fram litet “skåpmat” (hihi), sånt som jag har lagrat och som har fått ligga till sig och mogna, för att mina inlägg(ningar) inte ska bli alltför långa. En gnutta mat från programmet Vetandets värld i förra veckan, blandas med tankar kring sommarträning och spetsas med Bloomsburyutställningen på Artipelag. Väl bekomme!

Vetandets värld om hälsosam mat

Matpyramiden Mat for livet
Matpyramiden – Mat för livet

“Livsstilsprofessorn” Mai-Lis Hellénius, som jag har nämnt i ett tidigare blogginlägg, var en av experterna i  Vetandets Värld förra fredagen. Hon utgick från den matpyramid som har utvecklats i ett samarbete mellan Hjärt-Lungfonden och Karolinska Institutet (www.sundkurs.se), för att beskriva hur vi ska äta för att må bra och leva länge, vilket var frågeställningen i programmet. 

Matpyramiden – Mat för livet

Matpyramiden bygger på stora befolkningsundersökningar från olika delar av världen, som visar att det finns ett gemensamt matmönster som är kopplat till bättre hälsa och längre liv. Mai-Lis Hellénius kallar det medelhavslik mat. Naturligtvis går det lika bra att äta svenska produkter, de måste inte vara från Medelhavet.

Den här pyramiden visar proportionerna i det som forskningen visat vara det mest hälsosamma matmönstret. I basen finns det som vi bör äta mest av – grönsaker, frukt, baljväxter, rotfrukter, nötter, musli, bär, fiber- och fullkornsrikt bröd och olja som basfett. Komplettera med fisk och skaldjur flera gånger i veckan, kyckling och lite mejeriprodukter. Var sparsam med rött kött och sötsaker. Matpyramiden vilar på en bas av daglig fysisk aktivitet …”

Livsviktiga råd om mat

Matpyramiden finns också med i Mai-Lis Hellénius bok Livsviktigt! – Mina bästa råd för ett långt friskt liv. I boken utvecklar hon bland annat sin och forskningens syn på mat och hälsa. Att till exempel vända på pyramiden, som en del gör, och äta mycket protein och animaliskt fett (som finns i pyramidens topp) och minska kolhydratintaget från rotfrukter och bröd, ökar sjukdomsrisken.

Mai-Lis Hellénius använder inte begreppet medelhavslik mat för att beskriva en diet, utan för att beskriva ett hälsosamt matmönster. I stället för dieter förordar hon långsiktiga och hållbara livsstilsförändringar. Det finns bättre och sämre dieter, en del kan vara rent hälsofarliga och öka sjukdomsrisken.

Låna eller köp gärna Mai-Lis bok och läs, reflektera och njut av den såväl nyttiga och faktabaserade som vackra och hoppfulla boken som tar ett helhetsgrepp på liv och hälsa.
Läs gärna också mitt tidigare blogginlägg Hälsosamma matvanor – viktigt för både gamla och ungaDär skriver jag bland annat om att hälsosamma matvanor är inte någon bantningsdiet: “Hälsosam mat är helt enkelt det bränsle som din kropp går bäst på.”

Sommarträning hej hej

Ingela på vandring i MurciaSommaren är en helt fantastisk tid att vara fysiskt aktiv och att träna: det går att göra överallt, det kräver väldigt litet utrustning – för det mesta – och det är lätt att göra tillsammans med andra. Jag har alltid med mig walking- och/eller joggingskor när jag reser bort på kortare eller längre resor. Jag har sprungit på thailändska sandstränder tidiga morgnar innan solen har börjat värma alltför mycket, i Central Park bland alla hundägare med sina hundar, på kroatiska stränder, spanska strandpromenader, norska fjällvägar och i Hyde Park och Kensington Gardens.

Varierad intensitet ger förbättring

Vanligtvis rör vi, maken och jag, oss väldigt mycket när vi är ute och reser, det vill säga vi går framför allt mycket. Det som krävs i tillägg till det, är den där lilla extra ansträngningen så att det uppstår ett träningsmoment. Vi behöver anstränga oss så att vi får igång andningen och börjar flåsa för att upprätthålla eller förbättra konditionen. Läs gärna mitt förra blogginlägg om Variation och förnyelse i träningen ger bättre resultat om du behöver inspiration. Överraska dig själv med en ny rutin, till exempel att jogga på  morgonen även om du inte brukar göra det, en riktigt rask promenad går lika bra. På så vis kommer du ut innan det börjar bli alltför varmt på dagen, och du får träningen “undanstökad” på morgonen. Det ger en sådan skön känsla i kroppen efteråt och en stark nöjdhetskänsla, och frukosten smakar så himla gott.

Varför vänta – börja nu

Ett tips till vill jag dela med mig av, till dig som inte tränar regelbundet nu men som har sagt till dig själv att du ska börja efter sommaren i år. Börja nu istället, nu när det är så lätt att vara ute och att röra på sig. Varför vänta, nu i sommar har du mer tid att planera och starta din träning än vad du får när du ska tillbaka i jobb igen. Och om du vill träna “på lokal” så har de flesta arrangörer någon form av sommarrabatt och du kan också få proffshjälp att komma igång. Och när hösten kommer och alla andra ska börja sin träning, då är du redan igång och kan bara fortsätta.

Artipelag

Artipelag
Artipelag

Som en liten extra krydda på det här blogginlägget vill jag säga något litet om Artipelag som ligger på Värmdö strax utanför Stockholm. Artipelag är, som det står på deras hemsida, “en internationell mötesplats för konst, god mat, events och aktiviteter – vackert belägen i Stockholms skärgård endast 20 minuter från city.”

Vi besökte Artipelag när vi var i Stockholm morsdagshelgen, och jag måste bara säga – åk dit! Allt är fantastiskt med Artipelag, båtturen dit (rekommenderas, en upplevelse i sig), läget, omgivningarna, arkitekturen, designen, maten, personalen, museishopen och – förstås – den utställning vi såg, Bloomsbury Spirit. Den pågår till och med 30 september, så har du möjlighet att se den, gör det!

Till sist …

Jag kan återkomma till utställningen i ett senare inlägg, jag har många fantastiska bilder därifrån. Utställningen var inte bara intressant, den var uppbyggd på ett sätt så att jag rent fysiskt kände mig delaktig i Bloomsburygruppens idéer och upplevelser … jag har aldrig varit med om en liknande utställning.

Den vackra bilden högst upp på sidan är tagen på Särö Västerskog i början av veckan då vi för första gången i vår åkte till havet. Det är vårt bästa sol- och badställe, dit åker vi år efter år och även på vår och höst.

I morgon åker jag till Stockholm igen, för att delta i en F&S-kurs i Jympa Soft, den intensitet som jag ska börja leda i höst. Det ska bli väldigt roligt.

Hoppas på sköna dagar framöver!

PS. Jag bad Mai-Lis Hellénius att granska dagens inlägg. Jag tar mig friheten att klistra in hennes svar, jag blir så glad:

Åh, så fint och bra du skriver! Behövs verkligen mera info som bygger på vetenskaplig bas!! Låter väldigt bra allt du berättar. Önskar Dig en riktigt fin sommar!

 

Kategori , ,

Läsarkommentarer

Comments

    • Hej Sara! Tack för att du läser och kommenterar och roligt att du blir inspirerad!
      Jag vet inte om matpyramiden finns som upptryckt affisch, men jag ska kolla med Mai-Lis själv. Hjärt-Lungfonden har den inte bland sitt material, och jag kan inte se att Sundkurs.se har något färdigt material öht. Jag återkommer i bloggen.
      Håller med dig, det är den snyggaste av alla pyramider och kostcirklar jag har sett.

Trackbacks

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *