Sommaryoga på Råda – underbart att yoga utomhus

Martina Sommaryoga på Råda
Martina leder Sommaryoga på Råda

I måndags startade Sommaryoga på Råda, en årligt återkommande aktivitet i Mölnlycke där jag bor. Det är otroligt härligt att yoga utomhus i gröngräset, i alla fall när vädret är varmt och torrt. Det är en särskild känsla att nästan på hemmaplan få sammanstråla med kända och okända till ett gemensamt pass – en kriya – i gröngräset. Det är Martina som för sjunde året i rad leder yoga på måndag- och onsdagmorgnar klockan åtta. Starten av Sommaryoga på Råda ger mig anledning att skriva om yoga idag.

Yoga – ett sätt att vara med mig själv

Det finns många olika typer av yoga, och säkert lika många anledningar att träna eller delta i yoga. För mig är yoga ett sätt att vara med mig själv, att vara i min kropp och vara öppen för och uppmärksam på vad som händer med mig i min kropp. Yogan skapar ett utrymme i tillvaron, en särskild stund då jag inte distraheras av resten av livet och tillvaron. I alla fall är det så jag strävar efter att det ska bli, om nu yoga över huvud taget innebär en strävan …  Yogan är kravlös och fokuserar på det möjliga, samtidigt som den ger möjlighet att utforska det gränslösa och det okända. En sak är säker, yoga är inte prestation, en sådan tanke är “oyogisk”.

Yoga som uttryck för vår samtid

Yoga på stranden
Yoga på stranden – Trädet

Under terminstid yogar jag på Friskis & Svettis. På Friskis finns yoga som en av många träningsformer i ett stort utbud, vilket bland annat innebär att målgruppen är vid och deltagarna blandade. Och så ser det ut på många träningsanläggningar. Men den yoga som erbjuds kan vara av väldigt varierande slag. Vissa yogaformer är ursprungliga, det vill säga att de tillhör yogatraditionen. Och i linje med vår samtid finns det en utveckling av nya mer eller mindre fantasifulla former av yoga. Jag tycker det är bra att tillgängligheten till yoga ökar, och att var och en kan finna det som passar dem. Men det kan finnas en nackdel med utvecklingen, och det är att tappa bort den mer på djupet gående dimensionen av yoga, den som ryms i eller väcks av de fysiska ställningar och övningar som utförs.

Idag har yoga på många ställen reducerats till en träningsform och den djupare dimensionen av yoga har glömts bort (1).

Bidragande till det är att meditationen ofta saknas i de yogapass som de erbjuder på olika gym och spaanläggningar. Djupavslappningen reduceras också ofta till en kort avslappning i slutet av passet. Allt fokus ligger på själva yogapasset, kriyan, d v s kroppsställningarna, rörelserna och andningsövningarna.

Kundaliniyoga

Egobekämparen
Egobekämparen (Kundaliniyoga)

Jag tränar yoga på F&S  främst p g a att det ingår i det träningsutbud som jag har tillgång till i mitt abonnemang. Tidigare har jag i flera terminer och återkommande under många år kommit i kontakt med och tränat Kundaliniyoga. Det är också den typen av yoga som Martina leder i Sommaryoga på Råda. Kundaliniyoga är en av de mest ursprungliga formerna av yoga, en aktiv dynamisk form av yoga med många och långa upprepningar av enkla grundläggande rörelser kombinerade med andning. Beståndsdelarna i kundaliniyogan är kroppsställningar, yoga- och andningsövningar, djupavslappning, meditation och mantran. Olika yogapass fokuserar på olika teman, t ex att stärka ryggen, förbättra immunförsvaret eller “energi och cirkulation”. Kundaliniyogan erbjuder också en stor variation av meditationstekniker (1). Medicinsk yoga och Medi-Yoga som numera erbjuds inom hälso- och sjukvården, bygger på kundaliniyoga. Det innebär att kundaliniyogan är beforskad och har visat på betydelsefulla och positiva resultat på personer med olika medicinska diagnoser.

Personligen tycker jag mycket om kundaliniyoga, men längtar ibland efter att få stå på benen litet mer. Väldigt mycket utförs sittande i lätt meditationsställning (skräddarställning) eller med utsträckta ben, stående på alla fyra, liggande på mage eller rygg – men inte så ofta i stående vilket jag saknar. För andra kan det vara en fördel.

Hitta rätt i yogadjungeln

Barnets ställning i yoga
Barnets ställning

Det kan vara svårt att hitta rätt bland alla yogaformer, att hitta det som du kommer att trivas med. Passa på när yogaarrangörerna i början av terminen ofta har prova på-rabatter, och/eller prata med dina vänner eller andra som du vet tränar yoga, om hur deras yoga är. Är du osäker, gå på rekommendationer och be att få prova en gång först. Följande har jag läst mig till om olika yogastilar (2):

Hathayoga är grunden till all modern yoga med kroppsövningar i olika riktningar, sittställningar, balans- och andningsövningar. Det är en mycket fysisk form av yoga, om du har hört talas om “krigaren”, “båten” och “halvmånen” så är det kroppsställningar – asanas – som är typiska för den här traditionen.

Ashtangayoga är en fysiskt mycket utmanande yogaform där olika positioner kopplas samman och utförs i ett flöde. En speciell andningsteknik används.

Poweryoga är en modern variant av ashtangayoga, och syftet är främst uthållighet och att bli vältränad.

Friskis&Svettis Yoga har utvecklats ur den klassiska yogan  men levereras i Friskis-skrud. De beskriver själva:

Meditativ och mjuk. Dynamisk och fysisk. Friskis&Svettis Yoga är vår egen och rör sig fritt mellan lugn och fysisk. Yoga tränar både kropp och sinne. Och hjälper dig hitta kopplingen mellan dessa två genom andningen.

En rolig observation är att F&S numera är Sveriges största arrangör av yoga, och efterfrågan bara ökar! Det säger något om både kvaliteten i yogan och hur stort behovet är. F&S Yoga finns i olika “intensiteter”, jag går i Yoga Soft som passar mig jättebra – litet långsamt och mjukt, och inte så mycket på handstöd.

Du kan läsa om fler yogastilar i den bok som jag presenterar nedan, Yoga för seniorer.

Yoga för seniorer

Om du har följt mig ett tag, så vet du att jag inte tycker om att kategorisera människor, och jag tycker definitivt inte att alla pensionärer eller seniorer är stöpta i samma form. Så att det skulle behöva finnas särskild yoga för seniorer tycker jag inte. Men jag anser att det är jättebra att tillgängliggöra yoga till så många som möjligt. Det är svårt för många att ta sig upp och ned på golvet, och att komma ut och in ur vissa av ställningarna. Att därför presentera yoga på stol och att anpassa övningarna till den, tycker jag är utmärkt. Och du måste inte vara senior för att uppleva att yoga blir mera möjligt för dig att utföra om övningarna anpassas och att du t ex kan utföra dem på en stol.

Yoga för seniorer av Willem Wittstamm
Yoga för seniorer

Jag kan rekommendera boken Yoga för seniorer av Willem Wittstam, han kallar konceptet för Yoga50plus. Författaren är lärare i kundaliniyoga, så konceptet bygger på den yogaformen. Boken inleds med ett försök att besvara frågan “Vad är egentligen yoga?”, där bl a olika yogaformer beskrivs kortfattat. Fördelar med att yoga som äldre och “vad du behöver veta innan du börjar med yoga” är två matnyttiga kapitel innan övningarna presenteras. Boken innehåller i övrigt huvudsakligen fotografier och instruktioner till många olika övningar.

Filosofin bakom yoga

Närmare något_simon krohn
Närmare något

Jag är inte någon expert på yoga, så jag vill inte trassla in mig i begrepp och uttrycksformer som jag inte behärskar. Jag väljer att citera hela baksidestexten på den bok jag vill presentera och rekommendera för dig som vill veta mer om yogans filosofi och innebörd: Närmare något. Filosofin bakom yoga av Simon Krohn (2).

Yoga förknippas ofta med vighet, hälsa och stresshantering, men de flesta har ändå en känsla av att yoga är långt mer och djupare än så. Men vilken är denna djupare nivå? Och hur kan yogaställningar och meditationsövningar vara av existentiell betydelse?

Närmare något är en introduktion till de filosofiska tankar som ligger till grund för yogatraditionen. Filosofin tar utgångspunkt i människans ständiga ängslan och visar en väg till insikt och frid. Vägen leder djupt in i dig själv. Det handlar avgjort inte bara om välbefinnande, och du får räkna med att din självuppfattning skakas i grunden.

Du behöver varken utöva yoga eller tro på reinkarnation för att kunna känna igen dig i tankarna. Den indiska visdomen framställs på ett sätt som kan kopplas direkt till vårt moderna västerländska liv och samtidigt är troget den ursprungliga filosofin.

Till sist …

Den fantastiska sommaren bara fortsätter. Vi sköt upp vår Norrlands- och Norgesemester. Vem vill sitta i bil många långa mil när vädret är så varmt och fantastiskt. Jag är ju “arbetsledig” nu också, så jag är inte längre begränsad till sommaren för att resa norrut. Hösten är för övrigt ofta ännu finare där uppe.

Vi får se när jag skriver nästa blogginlägg och om vad jag ska skriva. Du får jättegärna tipsa mig och skriva vad du vill i kommentarsfältet – jag vill ha input från dig som läser.

Ha dé gott till vi ses igen!

Referenser

# (1) Kundaliniyoga. Yogapass och meditationer för dig som är nybörjare, Wiveca Hjalmarsson (opublicerat häfte)

# (2) Yoga för seniorer , Willem Wittstam. Tukan Förlag

# (3) Närmare något. Filosofin bakom yoga , Simon Krohn. Mindyourself

Kategori

Läsarkommentarer

Kommentarer

  1. Helene säger

    Hej. Tack för ditt inlägg. Och stort plus för att du klargjort om de olika yoga formerna

    • Ingela Kumlin säger

      Hej Helene, och tack för att du skriver en kommentar! Roligt att du uppskattar mitt inlägg. Vad gäller att klargöra de olika yogaformerna, så finns det mycket mer att säga, men jag vågar inte gå för djupt utan att ha riktigt på fötterna. Det viktigaste, tycker jag, är att skilja på klassisk yoga och fitnessyoga t ex. Men å andra sidan, det viktigaste är att de som går i yogan tycker om och får ut det de vill av yogan, så vem är jag att döma ….
      Ha dé gott Helene, trevlig sommar!

  2. Therese säger

    Tack Ingela! Yoga sittande på stol har jag testat själv då jag har svårt med sittande på golv – går fint (o då har jag inte ens fyllt 50 😁). Kram

    • Ingela Kumlin säger

      Hej Therese, tack för din kommentar!
      Och toppen att du kan “vittna” om att yoga kan utföras på olika sätt, med t ex en stol som hjälpmedel – även när man inte är senior eller på annat sätt allvarligt funktionsbegränsad. När jag arbetade som hälsoutvecklare i det som då hette Primärvården Göteborg (en del av nuvarande Närhälsan), arrangerade jag kurser i “kontorsyoga” tillsammans med Annki Smith som också är kundaliniyogalärare (bland annat). Dem vi utbildade skulle leda sittande yoga på sina arbetsplatser. Det var korta pass på cirk a10 minuter och jag är säker på att det utföll väl på de ställen som införde yoga som pausaktivitet. Det ingick t o m en kort meditation i den yogan, det var toppen! Jag kanske ska plocka fram det passet och skriva om det här i bloggen… bra idé!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *