Vad håller vi på med – egentligen?

Idag är det 23 år sedan vi flyttade hit ut till Gamla Långenäs, en av de bästa dagarna i mitt liv. Nåja, kanske inte just den dagen, den var himla jobbig, men att bo här nära sjö och skog och så nära till Mölnlycke och Göteborg – det är helt underbart. Vi har fått allt av det bästa!

Det snöar för fullt idag, då för 23 år sedan var det också snö och minus arton grader – det var tufft för alla manliga vänner som körde och bar många lass med möbler och allt annat som finns i ett hem. Samma kväll hade vi inflyttningsfest för alla som deltog med sina respektive – hur kom vi på den idén. Ja, vi var ju 23 år yngre då, vi tänkte väl inte som nu – då.

Flera bollar i luften

bollar-i-luftenJag passar på att be om överseende med att det har varit ett längre uppehåll i bloggandet – hela tolv dagar! Jag såg själv till att hamna i en jobbliknande situation, med en deadline som jag inte kunde hantera på något annat sätt än att helt enkelt bara jobba på till jag kände mig klar – och nöjd. Då fick bloggen vänta, det var svårt att hålla två bollar i luften samtidigt. Detta leder mig faktiskt vidare på temat för detta blogginlägg – “vad är det vi håller på med – egentligen?”.

Det är litet mycket nu – men det går över

Jag fick idén till detta inlägg när jag läste Erica Treijs artikel  “Självalstrande stressknarkare – nu är det dags att sätta stopp” i Svenska Dagbladet 6 januari. Utgångspunkten är att allt fler ägnar sig åt “stress för sakens egen skull” och att det följer övervikt och psykisk ohälsa med det. Jag vet inte om “stress för sakens egen skull” är en rättvisande tolkning av  de beteenden som många av oss ägnar oss åt, men att många är medskapande till sina egenupplevda stressreaktioner – det är nog ganska tydligt.

staplat-tegelSäger du emellanåt som Treijs skriver: “Det är lite mycket nu, men det lugnar sig nog snart”? En fras, tycker hon , som är ett tecken på självbedrägeri, och jag håller med. Jag minns själv, för hundra år sedan, när jag som studierektor för sjukgymnastutbildningen i Göteborg, blev påkommen av en av mina kollegor tillika väninna, med att säga just så. “Det är litet mycket nu, men det är bara nu i början av terminen – det går snart över”. Sen var det “mitten på terminen” och “slutet på terminen”, och då sa väninnan: “Hör du inte vad du själv säger? Du för dig själv bakom ljuset.” Och så var det förstås, och det gick som det gick, det tärde på hälsan. I stället för att tänka efter före, så fick jag tänka efter efteråt. Gå till en psykolog, sortera i göromålen, begränsa arbetstiden och börja gå och träna i stället. Det var faktiskt så jag började träna på Friskis & Svettis – bland det bästa jag gjort i mitt liv!

Träna – eller tävla – sig till hälsa

tavlingTreijs  menar att stress är “självförstärkande”, att alla – även pensionärer – har ont om tid och stressar för att få in allt i agendan. Vet inte om jag håller med angående det där med pensionärer som har ont om tid, det gäller inte mig i alla fall. Inte ens nu när jag var nödgad att skjuta på bloggandet, kände jag mig pressad eller stressad. Det är ju det som är det mest underbara med att rå all sin tid numera, jag kan skjuta till morgondagen det jag inte gör idag. Om jag sen låter mig stressas av det, det är faktiskt ett eget val – anser jag. Men det beror kanske på var jag lägger mina prioriteringar.

Treijs menar att det finns ett mått av tävling i allt som vi (?) vill pressa in i våra scheman. Hon antyder bland annat att allt yogande – “alla” ska ju yoga och meditera numera – mest handlar om att “kunna stå på huvudet”, det vill säga prestera.

Det mesta har nog ändå handlat om att mäta det man åstadkommer för att sedan jämföra det med andra. Inte alltid uttalat, men väl omedvetet eller i smyg. (E. Treijs)

fotter-pa-vag_Uppenbarligen får vi inte det, i generell mening. Ledande fetmaforskare klargör att stress och brist på återhämtning i kombination med processad skräpmat är de främsta orsakerna till övervikt. Till det kommer det generellt ökande stillasittandet. På SCB:s hemsida kan man i en nyhet från oktober 2018, läsa att varannan svensk man och fyra av tio kvinnor har övervikt eller fetma. Allt fler anställda tycker att deras arbete är alltför stillasittande, oavsett om de bedöms ha övervikt/fetma eller vara normalviktiga. Samtidigt anger en allt större andel av befolkningen att de motionerar regelbundet. Det förstärker faktumet att det inte är motionerandet som bryter de negativa effekterna av det långvariga stillasittandet, utan det är den vardagliga rörelsen och aktiviteten.
Läs mer i bloggen om stillasittande och vad du kan göra för att minska det!

“Det är dags att tagga ned och andas”

Erica Treijs artikel avslutar sin artikel med svaret på frågan hur vi ska orka och hinna med allt – det ska vi inte. I stället för att hinna med allt ska vi välja för att orka.

Nytt år innebär nya möjligheter. Jag ska andas mer, tävla mindre och hoppa över kakorna. Stress är så 2018. (E. Treijs)

Det där med “kakorna” hängde samman med att ibland slarva med lunchen och rycka åt sig en kaka på vägen till yogan. Men inte nu längre.

Till sist …

ingela-orsa

Jag vill knyta ihop det här resonemanget till några tidigare blogginlägg som handlar om att få till motion och styrketräning i vardagen. Det är kanske inte det bästa alltid och för alla att gå iväg och träna “på lokal”, som jag brukar kalla det. “Den bästa träningen är den som blir av”, och blir den av hemmavid så är det det allra bästa – för många. Jag länkar längst ner till två blogginlägg som du kan ha nytta av.

Nu ska det inte dröja lika lång tid till nästa blogginlägg – det lovar jag. Om du undrar vad det var som fick mig att överge bloggen för några dagar, så kan jag berätta att jag planerade en föreläsning och ett träningsprogram på temat “Balansera mera” för mina Friskismotionärer. Det genomförde jag i torsdags, så nu är allt lugnt igen, och jag kan luta mig bakåt och vila på lagrarna igen.

Ha dé så gott till vi ses igen!

Den bästa träningen är den som blir av

Styrketräning till vardags – så här gör du

Läsarkommentarer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *