Vänner är viktigare än träning

Om ensamhet – del 2

Det trodde du aldrig att du skulle höra eller se mig uttala – att någonting kan vara viktigare än träning. Men så lär det vara, jag får ge mig på den punkten när vetenskapen talar. Det är jätteintressant att läsa om ensamhet, jag hade faktiskt inte en aning om att det forskas så mycket på det området.

Och nu när jag har läst på litet mer, så inser jag att rubriken på det förra blogginlägget – Är du ensam eller känns det bara så? – kunde ha varit titeln på detta inlägg i stället. Rubriken är vald för att ställa det uppenbara på sin spets – det måste inte finnas en objektivt observerbar ensamhet för att man ska ha en subjektiv upplevelse av att vara ensam.

ensam-matlagningEnsamhet är som hunger och törst

Nu förstår jag dessutom att gemenskap – motsatsen till ensamhet – är ett evolutionärt biologiskt behov. Ensamhet är därför inte bara en subjektiv upplevelse utan också ett “objektivt tecken på en livsviktig brist”. Ensamhet är en signal på att något – gemenskap – saknas som vi behöver för att överleva, på samma sätt som vi behöver mat och vatten.

Ensamhet tolkas av hjärnan som ett fysiskt hot och det fysiologiska signalsystemet bildar därför stress-hormoner. Detta kan leda till hjärtinfarkt och stroke, som är de vanligaste sjukdomstillstånden till följd av ensamhet. Risken ökar också för demens, depression och psykiskt lidande plus att den kognitiva förmågan försämras.

Ett symtom som eventuellt inte är så känt är att ensamhet aktiverar hjärnans system för fysisk smärta – den som lider av ensamhet är helt enkelt mer smärtkänslig. Jag undrar om det är allmänt känt inom hälso- och sjukvården. Smärta är trots allt den vanligaste orsaken till att gå till doktorn – men kopplas den till ensamhet på vårdcentralen?

“den som lider av ensamhet är helt enkelt mer smärtkänslig”

Sociala kontakter – viktiga för hälsa och liv

ensam-man-vid-havetSocial isolering, ensamhet och ensamboende har starka samband med risken för att dö i förtid. Jag får litet mer perspektiv på tillvaron när jag konstaterar att vänner och andra sociala kontakter bidrar mer till ett långt liv än att sluta röka och dricka, motionera och gå ned i vikt – visste du det? Chansen att leva länge ökar med 50 procent för dem som har vänner, är sociala och tar kontakt med folk på stan.

Så, hur ska vi göra för att förebygga ensamhet? Ja, om vi enas om att sociala kontakter är en hälsofrämjande levnadsvana, så behöver vi avsätta tid i kalendern för det. Precis som vi bokar av tid för att träna bör vi reservera tid för att vara sociala: börja bygga nätverk och/eller satsa på att bevara de sociala kontakter, nätverk och vänner som vi har. Det är bra att börja tidigt men det är heller aldrig för sent att börja bygga. Det låter precis som när vi pratar om fysisk aktivitet och träning – det är aldrig för sent att börja med det heller.

EASE – så bryter du ensamheten

Vill du ändra något i ditt liv för att minska ensamheten eller förebygga att du blir ensam. Det finns en metod som kallas EASE – “ease your way to social connection“, lanserad av en professor som heter John Cacioppo. EASE står för initialerna i fyra uttryck:

ensam-strack-ut-handen

Extend yourself – sträck ut en hand
Sök kontakt med andra människor – ta första steget genom att hälsa, småprata och ta ögonkontakt – i affären där du handlar, vid spårvagnshållplatsen, på bussen etc.

Action Plan – gör en plan
Var har du chans att göra något du tycker om samtidigt som du träffar nya människor? En bokcirkel, kör eller förening. Vem är du, vad är du intresserad av, vem vill du vill träffa?

Selection – välj ut ett fåtal
Välj ut vilka du skulle vilja bli vän med. Hellre ett fåtal som du investerar i än många – kvalitet går före kvantitet.

Expect the best – förvänta dig det bästa
Du vinner på att utgå från att människor i din omgivning vill dig väl. Lita på att de som bjuder in dig verkligen vill träffa dig, inte att de tycker synd om dig. Och om någon tackar nej till en invit från din sida, tänk inte att det beror på att de inte vill träffa dig. De kanske bara inte kan just då.

Det är ganska enkla tips, men kräver ändå en del för den som är ovan – en och annan tröskel att ta sig över. Jag läste någonstans om en person som gav ett förslag till en vän att börja en kurs i drejning. “Jag vill inte dreja” blev svaret, och då sa vännen “Skit i det, gå dit bara!”. Och det är kanske ett bra förhållningssätt – gör nåt bara!

Så kan du bidra till att bryta andras ensamhet

ensam-strack-ut-en-handDet talas och skrivs inte så mycket om hur du kan bidra till att minska ensamheten för andra i din omgivning, jag har faktiskt inte sett något över huvud taget. Men är det inte samma sak som EASE – bara litet tvärt om?
Så här:

Extend yourself – sträck ut en hand och ta emot den utsträckta handen
Sök kontakt med andra människor – tänk så många som själva har det svårt med att ta kontakt som skulle glädjas åt att någon annan gör det. Besvara kontakt från andra människor.

Action Plan – öppna dig för att ta emot nya vänner i ditt liv
Om du har kapacitet till fler kontakter, öppna dig – det kan berika ditt liv också.

Selection – välj ut ett fåtal
Välj ut vem du vill bli vän med. Du måste inte bli vän med alla, ni kan vara “bekanta” eller umgås i samband med kursen, i kören osv.

Expect the best – förvänta dig det bästa
Det är en alltid gångbar attityd …

Till sist …

Ensamhet är ett ämne som visar sig intressera mig och som jag menar att vi alla måste engagera oss i. Det handlar om mig själv, dig, våra grannar och andra omkring oss – om gemenskapen och sammanhållningen i vårt samhälle.

att-hora-till-om-ensamhet-och-gemenskap (1)I en förlängning ser jag fler ämnen som relaterar till ensamhet att utforska vidare och skriva om i bloggen. Jag tänker t ex på mäns ensamhet, ett väsentligt samhällsproblem som också är en orsak till suicid och bidrar till att män är vanligare än kvinnor i självmordsstatistiken. Jag tänker också på psykisk ohälsa och då särskilt hos äldre, vilket definitivt hör samman med ensamhetsproblematiken.

Hur ser du på ensamhet, hur ser du på möjligheten att bidra till att minska den? Kan vi göra något, du och jag, i det lilla eller i ett större sammanhang?

Skriv en kommentar här nedanför och tala om vad du tycker och tänker på!

Vill du läsa en bra bok om ensamhet? Läs Peter Strangs bok: Att höra till : om ensamhet och gemenskap, utgiven på Natur & Kultur 2014. Den citeras överallt!

Ha dé så gott – vi ses snart igen!

Inlägget är inspirerat av Svenska Dagbladets artikelserie Den farliga ensamheten.

Kategori

Läsarkommentarer

Kommentarer

  1. Camilla Synnergren säger

    Hej Ingela och tack för att du skriver om
    Detta! Jag har tänkt så mkt på det! Ska vi inte ses, prata om Hur vi kan bjuda in till att nätverka? Sådär sen vanlig dag!
    Jag ska knacka på hos min granne idag ❤️
    En ensam man i 70 årsåldern,
    Jag ska inte tänka mer utan Göra
    Kram

    • Ingela Kumlin säger

      Hej Camilla!
      Så roligt att du läser min blogg och att du kommenterar! Jag förstår att det här inlägget väcker mångas intresse, jag har aldrig tidigare fått så många klick så snabbt via LinkedIn t ex. Jag börjar ju själv bli gammal, så för mig känns det naturligt att engagera mig. Men det finns många ensamma, och det är inte alltid dem vi tror …
      Vi hörs – och ses? – Camilla / Ingela

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *